Tandarts moet voor iedereen betaalbaar blijven

Door Attje Kuiken op 26 januari 2012 Delen

De PvdA is tegen het invoeren van vrije tandartstarieven. Dit experiment zorgt ervoor dat sommige tandartsen hun prijzen flink verhogen. De patiënt betaalt hiervoor de rekening. Het experiment is in alle opzichten oneerlijk en onverstandig. De PvdA blijft erbij: vrije tandartstarieven leveren vooral hogere kosten op voor de patiënt. Het kabinet blijft anders beweren, terwijl de feiten overduidelijk zijn.

Sommige mensen moeten hun tandarts voor precies dezelfde behandeling opeens tientallen euro’s tot 100 euro’s meer betalen. Bovendien is het wisselen van tandarts bijvoorbeeld op het platteland niet zo eenvoudig en de kwaliteit van tandartsen is niet inzichtelijk.

Helemaal schandelijk is het feit dat kinderen en gehandicapten nu voor de tandarts bij moeten betalen. Met kinderen moet je niet experimenteren. Daarom moeten in ieder kinderen en gehandicapten van dit experiment worden uitgesloten.

Mensen hebben recht op goede mondzorg voor een eerlijke prijs. Als noodgreep stellen wij dan een zwarte lijst voor te dure tandartsen voor zodat zij in ieder geval gewaarschuwd zijn voordat zij in de tandartsstoel gaan zitten.