Succes is niet altijd een keuze

Door Duco Hoogland op 14 november 2012 Delen

Ik ben een PvdA’er, omdat het hebben van wel of geen succes in het leven niet altijd een keuze is. Waar je wieg staat, wat je ouders doen en deden, welke school je kunt afmaken, dat is bepalend voor hoe je leven er later uitziet. Dat is niet erg, maar wel een reden om te zorgen dat onze kinderen het beste onderwijs krijgen! Dat mensen hun leven lang kunnen leren. Kortom: ervoor zorgen dat iedereen een kans krijgt om er iets van te maken in het leven! Een interview.

Welke verandering mag, als het aan jou ligt, morgen al van start gaan?
Het in beweging krijgen van de woningmarkt, zodat jonge starters makkelijker een woning kunnen kopen.

Wat is je beste eigenschap?
Ik kan goed relativeren.

Waar word je blij van?
Reizen, kunst en van anderen blij maken.

Waar kan je je boos over maken?
Wat ik echt heel erg vind zijn mensen die alleen maar aan zichzelf denken.

Hoe ben je in de politiek terecht gekomen?
Ik ben in de politiek begonnen, toen er in Rotterdam een actie was tegen discriminatie bij discotheken. Daar deed ik aan mee, omdat ik vind dat iedereen bij normaal gedrag toegang moet kunnen hebben tot de discotheek. Vervolgens werd ik actief bij de Partij van de Arbeid in Rotterdam.

Politiek kan het verschil maken voor mensen. Laatst kwam ik op een bijeenkomst over euthanasie een vrouw tegen die ontzettend dankbaar was dat haar man een zachte dood kon sterven. De makers van de euthanasiewetgeving waren daar ook. Een samenkomst van enerzijds de toenmalige initiatiefnemers van de wetgeving, die het mogelijk maakt om mensen een waardig einde te bezorgen, en anderzijds die dankbare vrouw. Zij vertelde, tien jaar na de invoering van de wet, dat zij ondanks al haar verdriet heel blij is over het feit dat euthanasie mogelijk is in Nederland. Op zulke momenten weet je waarom je in de politiek zit: een beter Nederland voor alle Nederlanders.

Wat doe je het liefst op een vrij dagje?
Zo min mogelijk of erop uit trekken, de stad in.

Beste advies ooit gekregen?
Stel vragen en blijf je verwonderen.

Wat moet per direct stoppen?
Van mij mag er een einde komen aan de klaagcultuur in Nederland. We kunnen trots zijn op ons land en op elkaar. De uitdagingen waar we voor staan zijn fors. De economische crisis hakt erin, het land is nooit af, maar we hebben het in vergelijking met veel andere landen heel erg goed. Dat moeten wij ons realiseren als we klagen over van alles en nog wat.

Wat was je opleiding?
Politicologie

Vorige baan?
Assistent van wethouder Hamit Karakus in Rotterdam (Wonen, Bouwen en Economie).

Mooiste muziek?
Verdi’s opera: La Traviata, maar meestal luister ik radio 538 en daar wordt hij niet gedraaid.