Strenger optreden tegen misstanden veehouderij

Door Tjeerd van Dekken op 24 oktober 2012 Delen

De overheid moet strenger optreden tegen veehouders die zich niet aan de wet houden. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat er in Nederland op grote schaal dierenwelzijnswetten worden overtreden. Veel dieren leven onder erbarmelijke omstandigheden. Ik heb hierover een debat aangevraagd met de staatssecretaris en pleit voor meer controle en betere handhaving in de veehouderij.

Deze handhaving is van groot belang, omdat het veehouders dwingt zich aan de wet te houden. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zal daarom meer onaangekondigde controles moeten uitvoeren. Daarnaast wil de Partij van de Arbeid niet alleen een waarschuwing bij overtredingen, maar direct een boete. Hiermee zorgen we ervoor dat dierenwelzijn voldoende aandacht krijgt van de veehouders.

Nederland zegt koploper te willen zijn op het gebied van dierenwelzijn, maar deze titel verdient het allerminst. Het aantal misstanden in de bio-industrie is niet op een hand te tellen. Daarom overweegt de PvdA om met vernieuwde wetgeving te komen waarmee we de excessen van de bio-industrie te lijf kunnen gaan. Hier ligt ook een rol voor de sector zelf en de ketenpartners. Zij dragen eveneens verantwoordelijkheid om dierenwelzijn te waarborgen.