Stop met subsidie megastal

Door Tjeerd van Dekken op 4 oktober 2012 Delen

De overheid zou nooit subsidie mogen verlenen aan megastallen. In juli stelde ik Kamervragen toen bleek dat er met publieke middelen een megastal werd gefinancierd. Uit de antwoorden van de staatssecretaris blijkt dat de overheid de afgelopen twee jaar maar liefst 11 miljoen euro aan subsidie voor megastallen heeft uitgegeven. Deze cijfers zijn ronduit schrijnend. Ik vraag de staatssecretaris met klem te stoppen met dergelijke financiering.

Volgens de staatssecretaris stimuleert de regering geen megastallen, maar de bedragen spreken boekdelen. Niet alleen zijn er miljoenen euro’s richting meerdere gigastallen geloodst, ook megastallen van Nederlanders in het buitenland konden rekenen op flinke financiële steun van de overheid. Hierover heb ik de staatssecretaris destijds ook aangesproken.

De Partij van de Arbeid wil dat er zo snel mogelijk een einde komt aan het subsidiëren van megastallen. Niet alleen geven megastallen flinke overlast voor omwonenden, ook wordt er geen rekening gehouden met het dierenwelzijn. De overheid zou zich daarom niet moeten inlaten met deze vorm van intensieve veehouderij.