Stop het doolhof van de zorgpolis en de vergelijksites

Door Lea Bouwmeester op 2 februari 2016 Delen

Ieder eind van het jaar is het zover: in een paar weken tijd moeten we een keuze maken voor de zorgverzekering voor het aankomende jaar. Het kiezen van de polis en zorgverzekeraar is belangrijk; om te kiezen welk pakket het best bij je past, welke verzekeraar het best passende aanbod heeft en daarmee bij welke zorgverlener je terecht kunt. Een belangrijke keuze dus, waarvoor we genoeg tijd zouden moeten hebben en de informatie hierover toegankelijk, compleet en begrijpelijk zou moeten zijn.

We zien echter dat dit het afgelopen jaar weer niet geval was. We konden dit jaar kiezen uit maar liefst 1136 verschillende combinaties van basisverzekeringen en aanvullende verzekeringen: een polisjungle! Hiernaast bestaan er sites die stellen de zorgverzekeringen voor ons te vergelijken, maar hier schuilt een complete commerciële markt achter.

Door gebrek aan volledige informatie en onduidelijkheid bij zorgvergelijkingssites kunnen verzekerden niet bewust kiezen en raken ze de weg kwijt in het doolhof aan polissen en vergelijkingen hiervan. Ook riekt het naar misleiding, wanneer deze informatie over de verzekeringen niet volledig is. Ook de contractering tussen de zorgverzekeraars en de zorgaanbieders was dit jaar een probleem. Op het moment dat we nu een keuze wilden maken voor de zorgverzekering, waren verzekeraars en zorgaanbieders vaak nog in onderhandeling met elkaar. Dat zorgde voor onvolledige informatie tijdens de overstapperiode, waardoor mensen een keuze voor een verzekering maakten terwijl nog niet bekend was bij welke zorgaanbieder zij daarmee terecht zouden kunnen.

Om ervoor te zorgen dat er volgend jaar goede en duidelijke informatie is bij het maken van de keuze voor een zorgverzekering, heeft de PvdA een aantal voorstellen gedaan. We hebben gekeken naar de belangrijkste knelpunten tijdens deze overstapperiode en hebben een aantal voorstellen gedaan om een einde te maken aan de onduidelijkheid tijdens de overstapperiode. Zo vinden we dat alle informatie op tijd beschikbaar moet zijn voor verzekerden om op die manier een goede keuze te kunnen maken. Voor komende jaren moet ervoor worden gezorgd dat het contracteren echt op 19 november is afgerond. Ook zijn we van mening dat de Nederlandse Zorgautoriteit moet ingrijpen in het polisjungle, zodat het vooraf begrijpelijk wordt voor verzekerden. Dus minder polissen en meer duidelijkheid. We willen ook door nadere normen zorgen dat zorgpolissen eenvoudiger worden. Zodat er geen ingewikkeld commercieel product als een vergelijkingssite nodig is. Als er al vergelijkingssites zijn, dan moet men erop kunnen vertrouwen dat deze toegankelijk, objectief en begrijpelijk zijn. Zij moeten openheid geven over hoe zij hun geld verdienen, hoeveel geld zij verdienen aan het aanraden van een verzekeraar en op welke manier zij tot die adviezen komen.

De minister heeft aangegeven naar de contracteerperiode te gaan kijken met de betrokken periode en op welke wijze er voor meer duidelijkheid voor de verzekerden kan worden gezorgd. Ook gaat zij met de Autoriteit Financiële Markten kijken naar de vergelijkingssites, en zal zij ervoor zorgen dat er meer transparantie over het verdienmodel van deze websites zal komen.