Stop gebruik payrollconstructies door gemeente

Door Mariëtte Hamer op 14 maart 2014 Delen

Gemeenten moeten stoppen met het ontduiken van arbeidsvoorwaarden door middel van payrollconstructies. Vandaag heb ik samen met lokale lijsttrekkers een actieplan over payrollcollconstructies (pdf) gepresenteerd, om dit soort arbeidsovereenkomsten bij lokale overheden af te schaffen. Wij zijn van mening dat werkgevers deze constructies gebruiken om goedkoop onder verplichtingen uit te komen, cao’s te omzeilen en risico’s af te wentelen op de werknemers.

Download het actieplan (pdf) >
Download het actieplan (htm) >

Bij een payrollconstructie worden werknemers via een extern bedrijf ingehuurd waar zij op papier in dienst zijn. Deze werknemers vallen daardoor niet onder dezelfde cao als hun collega’s die wel direct in dienst zijn. Dit is niet zonder reden: vaak krijgen deze werknemers minder betaald en hebben ze slechtere arbeidsvoorwaarden.

De PvdA staat voor gelijk loon voor gelijk werk. Payrollconstructies waren ooit bedoeld voor kleine werkgevers die op deze manier hun werkgeverslasten konden uitbesteden. De constructie wordt nu echter misbruikt om mensen onder het cao-loon te betalen. Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie en dergelijke arbeidsuitbuiting past niet bij een gemeente.

Wij willen dat zowel gemeenten zelf, als bedrijven waarvan de gemeente aandeelhouder is en de bedrijven die werk doen voor de gemeente stoppen met payrollconstructies. Lodewijk Asscher heeft eerder al aangegeven dat de Rijksoverheid het aannemen van werknemers via payrollconstructies de komende twee jaar volledig afbouwt.