Stel strenge eisen aan steun voor Griekenland

Door Paul Tang op 4 mei 2010 Delen

Griekenland staat financieel aan de afgrond. Als het land niet gered wordt zal de euro kelderen, waar ook Nederland de klappen van zal voelen. Nu stelt de minister voor om de Grieken een lening te geven om orde op zaken te stellen. Voor mij staat hierbij voorop dat we strenge eisen stellen aan zo’n lening. Daarnaast mag de financiële sector ook best een bijdrage leveren. Ik zal de minister hier vrijdag tijdens het debat op wijzen.

De Grieken moeten keihard ingrijpen om hun land te redden. We kunnen dat harde ingrijpen als voorwaarde stellen bij het verstrekken van een lening. Als Griekenland niet voldoet aan de eisen, wordt de lening onmiddellijk stop gezet. Zo wordt ervoor gezorgd dat het geld niet in een bodemloze put belandt. Onder deze harde voorwaarden vind ik het verstrekken van een lening acceptabel. Om de stabiliteit van de euro te bewaken is het dan zelfs wenselijk. Zo wordt voorkomen dat de Nederlandse economie beschadigd wordt.

De PvdA ziet ook een rol voor de financiële instellingen bij het oplappen van Griekenland. We moeten toe naar financiële instellingen die hun maatschappelijke rol serieus nemen. Ik ben al lange tijd kritisch over de koers die in de financiële sector gevaren wordt. Het gaat er in het geval van Griekenland om de financiële stabiliteit te herstellen. Door bijvoorbeeld banken om een bijdrage te vragen kunnen we de risico’s eerlijk verdelen. Zo werken we ook aan het verantwoordelijkheidsgevoel in de financiële sector.

Op vrijdag 7 mei spreken we in de Kamer over het steunpakket voor de Grieken. Ik zal de minister vragen welke rol hij voor ogen heeft voor de financiële instellingen en welke voorwaarden hij gaat stellen.