Blij dat statiegeld blijft bestaan

Foto Flickr / Arvid Bux

Door Yasemin Çegerek op 11 juni 2014 Delen

De PvdA is blij dat statiegeld niet wordt afgeschaft. Op dit moment is statiegeld de meest effectieve methode om plastic flessen in te zamelen. De verpakkingsindustrie heeft de prestatieafspraken niet gehaald en is de komende jaren niet klaar om het statiegeldsysteem te vervangen. Daarom geven wij statiegeld niet vrij.

De vorige coalitie besloot, tegen de wens van de PvdA in, met een minieme meerderheid om statiegeld per 1 januari 2015 vrij te geven als de verpakkingsindustrie een aantal afspraken over het recyclen van glas, plastic en kleding zou uitvoeren. Nu blijkt het bedrijfsleven niet te leveren. Statiegeld is in Nederland ingeburgerd en effectief. Meer dan 95 procent van de flessen wordt ingeleverd, en wij zijn niet overtuigd dat een ander systeem vergelijkbare resultaten kan leveren.

De staatsecretaris moet nu binnen de raamovereenkomst aanvullende afspraken gaan maken met het bedrijfsleven en de gemeenten zodat we meer gaan recyclen en er minder afval op straat terecht komt.