Stagegarantie voor iedere scholier

Door Tanja Jadnanansing op 28 oktober 2013 Delen

Een stage is een eerste stap naar een succesvolle loopbaan, of je nu stratenmaker wil worden of de nieuwe Steve Jobs. Iedere scholier die aan een opleiding begint moet dan ook de garantie hebben stage kunnen te lopen. Daarom willen Mohammed Mohandis en ik dat beroepsopleidingen een stageplek garanderen. Zo voorkomen we dat scholieren hun opleiding zonder diploma verlaten omdat er geen voor hen stageplaats beschikbaar is.

De PvdA wil dat beroepsopleidingen creatiever op zoek gaan naar een leerplek voor een leerling. Ik ken verhalen van jongeren die letterlijk tientallen keren hebben gesolliciteerd naar een stageplek, maar overal worden afgewezen. Het kan dan niet zo zijn dat zij moeten stoppen met hun opleiding. Scholen moeten leerlingen beter helpen bij het zoeken naar een stageplaats en samen met andere partijen nog beter hun best doen om stageplaatsen te vinden. Het is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van scholen, overheid en ondernemers om meer stageplekken te creëren.

Mocht het een school echt niet lukken om een stageplek te vinden, dan moet een vervangende praktijkopdracht worden aangeboden. De praktijkopdracht moet wel echt een uitzondering zijn.

Jongeren mogen nooit de dupe worden van een tekort aan stageplaatsen of falende begeleiding van scholen. Opleidingen moeten, als dat blijkt dat er structureel te weinig stageplaatsen zijn, hun verantwoordelijkheid nemen en niet onbeperkt leerlingen opnemen. Dat is in het belang van de scholier, die recht heeft op een goede opleiding en uitzicht op een diploma. Het is daarom essentieel dat we scholieren de zekerheid van een stageplek kunnen bieden.