SP moet eerlijk verhaal vertellen

Door De Redactie op 3 augustus 2012 Delen

De kille en onverstandige bezuinigingsagenda van de VVD zal Nederland verder in de crisis storten. De oplossing moet van links komen. De Partij van de Arbeid en de SP delen veel idealen en bieden beiden een sociale agenda, maar de SP is niet in staat om Nederland uit de crisis te krijgen. Wie de sociale zekerheid en de voorzieningen in Nederland in stand wil houden vindt daarin haar eerste opdracht. In een tijd dat de crisis zo diep is, er zoveel faillissementen zijn en de baanonzekerheid zo groot is, heeft de SP de oplossingen niet. Dat zegt Hans Spekman in een interview met het AD.

Hans: ‘Het is nu geen tijd voor experimenten en daarom vind ik Emile Roemer een risico. De SP weigert in te zien dat het geld eerst verdiend moet worden en dan pas uitgegeven, en dat voor de route uit de crisis samenwerking in Europa noodzakelijk is. De partij spiegelt de kiezer halve waarheden voor en kan de verkiezingsbeloftes straks niet waarmaken.’

Lees verder voor het hele interview.

De SP staat er heel goed voor in de peilingen en de PvdA minder. De SP heeft dus een beter verhaal.
‘Nou, ik vind wel dat partijen altijd een eerlijk en compleet verhaal moeten vertellen. Emile Roemer doet dat op dit moment niet. Hij is, net als de VVD, aan het wachten en wachten en ik vind dat het hoog tijd is dat hij eens aan het land kleur bekent.’

Maar soms is niet zo veel zeggen heel effectief. Dat kan toch ook een strategie zijn?
‘Dat kan best, maar ik vind dat een politieke partij en een politicus verplicht zijn eerlijk te vertellen waar ze voor staan en wat de toekomst van het land is. Rutte doet dat al jaren niet, maar ik zie Roemer de kiezer nu ook zand in de ogen strooien en verder achteroverleunen. Kijk, ik kom uit de tijd van de Leefbaren. Ik heb gezien waar mensen absoluut op afknapten in de politiek: dat was praatjes voor de vaak verkopen. Want na de verkiezingen zijn mensen weer teleurgesteld. De SP en zeker ook de VVD van Rutte maken zich daar schuldig aan.’

Maar Rutte heeft toch nog niet zo veel campagne gevoerd?
‘Dat had hij wel moeten doen. Rutte heeft zich te verantwoorden voor zijn keuzes van de afgelopen jaren. Die waren dramatisch voor onze economie. Rutte heeft het verprutst. Hij heeft alleen maar bezuinigd om het bezuinigen. Het consumentenvertrouwen is gedaald, de economische groei is gekelderd tot het niveau van Italië. Bedenk wel, dat we vóór Rutte een van de koplopers in Europa waren!’

Maar het verhaal van Roemer slaat wel aan bij de kiezer. Kijk naar de peilingen.
‘Kijk, sociaal kan ik het ontzettend goed met Roemer vinden. Ik ben een echte bondgenoot van hem en hij ook van mij als het gaat om het strijden tegen het rechtse beleid dat de VVD voert. Maar anders is het als het gaat om het besef dat je het wel eerst met elkaar moet verdienen en dat Europa, hoe chagrijnig ik daar ook zelf van ben als we weer geld moeten geven, absoluut noodzakelijk is om uit deze crisis te komen. Ja, op die punten houdt-ie t toch allemaal een beetje in het midden. Bijvoorbeeld de pensioenleeftijd. 65 is 65 zeggen ze bij de SP niet meer zo hard, maar ze zeggen ook niet dat ze het gewoon loslaten. Roemer moet daar kleur gaan bekennen, vind ik. Wat als je zo doorgaat als hij nu doet, dan kun je voorlopig nog wel met pensioen op je 65ste, maar uiteindelijk jaag je Nederland zo over de kling dat je later misschien pas op je 85ste met pensioen mag.
‘In een tijd dat de crisis zo diep is, er zo veel faillissementen zijn en de baanonzekerheid zo groot is, heeft de SP de oplossingen niet. Het is nu geen tijd voor experimenten en daarom vind ik Roemer een risico.’

Maar zoals het er nu uitziet, maakt Roemer toch goede kans op het Torentje.
‘Dat zou niet goed zijn. In deze tijd zou het een te risicovol experiment zijn. Hij draait de kiezers een rad voor ogen en brengt onze economie in de ellende. Nogmaals: sociaal deugt hij. Over armoedebestrijding en het belang van de gezondheidszorg, bijvoorbeeld die gekke privatisering van tandartsen, zijn we het eens. Maar het besef dat je het wel eerst moet verdienen, dat zit niet bij de SP. Je moet natuurlijk evenwicht brengen tussen wat er binnenkomt aan geld en wat eruit gaat. Zij doen dat echt niet.’

Maar de SP is wel kritischer over de steun in Europa dan de PvdA. Die steun kost ons nu zo veel geld.
‘Dat denk ik niet. We kunnen hier doen wat we willen, maar als we nu de problemen in Europa niet echt oplossen, dan komen we hier vast te zitten. We moeten de banken aan de leiband leggen en dat kan alleen op Europees niveau. En als ik Emile weer hoor roepen dat de geldpers van de ECB aan moet, dan strooit hij de kiezer zand in de ogen. Daar lossen we de crisis niet mee op, daar komt geen groei mee. Op de lange termijn laten we dan de hele zaak vastlopen. Het is alsof Nederland omvalt en Roemer een kussentje neerlegt. Daar hebben we niets aan, we moet het land erbovenop helpen. Gisteren vroeg de vrouw van een tuinder mij nog om alsjeblieft de euro niet te laten vallen. Voor onze tuinbouw zou dat ook einde verhaal zijn. Nederland verdient zijn boterham aan internationale handel. Zo n 20 procent van ons inkomen krijgen we door onze Europese binding. Je kunt dus niet doen alsof er een beter alternatief is.’

De PvdA had tijdens het Lenteakkoord, of Kunduzakkoord, de kans om kleur te bekennen. Toen kozen jullie, net als de PVV en de SP, ervoor niet mee te denken over bezuinigingen. Is er wel zo veel verschil tussen de SP en de PvdA?
‘Ik heb er nul komma nul spijt van dat we toen niet hebben meegepraat. Het was een waardeloos akkoord, alleen maar gemaakt om te laten zien: kijk ons eens ver plassen. Maar het was bijna een kopie van het Catshuisakkoord. Die gruwelijke forensentaks kwam uit dat Catshuisakkoord. Ik had daar mijn naam niet onder willen hebben. Het is een rechts akkoord, dat de rijken buiten schot houdt.’

Maar jullie hebben niet eens geprobeerd het te verbeteren!
‘Jawel, maar de wil ontbrak echt aan de andere kant hoor.’

Toch is deze kritiek op de SP opvallend van een partij die grofweg op dezelfde lijn zit. Bij D66 of de VVD zullen ze al snel zeggen dat de Kerstman Sinterklaas verwijt dat hij cadeautjes geeft.
‘Wij zijn echt anders dan de SP. Ik heb nooit gezegd dat ik alles wat we hebben wilde houden zoals het is. Ik doe dus ook niet aan de illusiepolitiek dat je de pensioenleeftijd op 65 kan houden. Dat is het verschil met de SP. We zijn het sociaal eens, maar wij kunnen onze plannen ook nog eens betalen.’

Het is nu tweestrijd tussen de grote twee, SP en VVD, en de PvdA doet er wat minder toe. Probeert u niet gewoon tussenbeide te komen?
‘Ik roep een verwante partij alleen op eerlijk te zijn. Wij gaan op eigen kracht de verkiezingen in en ik heb het volste vertrouwen in de kiezer. En als je niet oppast, zijn er straks heel veel partijen nodig voor een coalitie.’

O ja?
‘Daar lijkt het op uit te draaien.’

Interview: Axel Veldhuijzen, AD, vrijdag 3 augustus 2012.