Interesse in het Statenlidmaatschap?

Door De Redactie op 13 juli 2010 Delen

Op 2 maart 2011 gaat Nederland weer naar de stembus. De samenstelling van de Provinciale Staten wordt dan gekozen. Dit lijkt nog ver weg maar in de gewesten is men deze dagen druk bezig met het schrijven van het verkiezingsprogramma en het zoeken van partijgenoten die als Statenlid de PvdA wil vertegenwoordigen in de provinciale politiek.

Wat doet de provincie? Ze voeren de taken uit die voor gemeenten te groot zijn en voor het rijk te klein. Eén van de belangrijkste provinciale taken is de inrichting van de openbare ruimte. Ook zorgt de provincie voor een goede bereikbaarheid van de steden, dorpen en het platteland. Enkele praktische zaken zijn: de provincie bepaalt in hoofdlijnen of steden en dorpen kunnen uitbreiden, waar bedrijventerreinen en kantorenparken mogen worden aangelegd.

De provincie vervult verder een belangrijke rol in het aanleggen van natuurgebieden, fietsroutes en het subsidiëren van culturele activiteiten als popfestivals of tentoonstellingen. Maar ook zorgt de provincie voor schoon zwemwater, roetfilters op bussen, uitstootbeperkende maatregelen voor bedrijven, veilige routes voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen en ambulances die snel ter plaatse kunnen zijn.

Het is van groot belang dat daarbij ook sociaaldemocratische idealen en beginselen doorklinken. Statenleden leveren hieraan een bijdrage door het provinciaal bestuur kritisch te volgen en waar nodig en mogelijk nieuwe initiatieven te presenteren die in de provincie van belang zijn. Daarnaast zijn de statenleden verantwoordelijk voor het kiezen van de leden van de Eerste Kamer (getrapte verkiezingen). De kandidaatstelling voor het lidmaatschap van de Eerste Kamer start op woensdag 13 oktober 2010.

Interesse in het Statenlidmaatschap? Neem dan contact op met de gewestelijk secretaris of met Martijn Brandenburg, mbrandenburg@pvda.nl.