Demonstreer mee tegen kernenergie

Door Diederik Samsom op 15 april 2011 Delen

Op zaterdag 16 april demonstreren verschillende milieuorganisaties en politieke partijen op de Dam in Amsterdam tegen kernenergie. De PvdA steunt dit initiatief, Job Cohen en ik zullen daarom bij de demonstratie aanwezig zijn. Kom tussen 13.00 en 16.00 uur ook naar de Dam en laat zien dat er maar één manier is om kernenergie definitief overbodig te maken; door te investeren in energiebronnen die wel duurzaam zijn. Langer wachten is onverantwoord.

De PvdA vindt dat kernenergie teveel nadelen heeft om een tweede centrale te rechtvaardigen. Het nucleair afvalprobleem is nog altijd niet opgelost en de problemen met proliferatie van gevoelig nucleair materiaal, bruikbaar voor wapens, worden eerder groter dan kleiner.

Daarnaast laten de treurige gebeurtenissen in Japan opnieuw zien dat er geen veiligheidsgaranties te geven zijn. De kans op een ongeluk met een kerncentrale blijft erg klein, maar de gevolgen zijn immens. Te groot om de keuze voor kernenergie te verantwoorden.

De PvdA vindt dat Nederland bereid moet zijn flink te investeren in duurzame energie, ook in tijden van financiële krapte. De investeringen betalen zich op termijn ook dubbel en dwars terug. In een energievoorziening die schoner is en minder afhankelijk van het buitenland. En in extra werkgelegenheid en groei, die we kunnen realiseren door koploper te worden in de ontwikkelingen van kansrijke technologieën, zoals offshore windenergie of nieuwe generaties biobrandstoffen.

Voor meer informatie over de manifestatie ga naar www.schoongenoegvankernenergie.nl >