Bedrijven aanpakken die misbruik maken van schijnzelfstandigheid

Eindelijk!

Na jarenlange strijd van Sytze en andere maaltijdbezorgers erkennen werkgevers in de Sociaal Economische Raad (SER) nu eindelijk dat handhaving tegen schijnzelfstandigheid tekortschiet. Het is tijd dat minister Koolmees tot actie overgaat en bedrijven die misbruik maken van mensen in schijnzelfstandigheid gaat aanpakken. Zo kunnen de maaltijdbezorgers van Deliveroo, schoonmakers van Temper en taxichauffeurs van Uber zeker zijn van een fatsoenlijk inkomen, bescherming bij ziekte en gewoon een normaal contract.

Het is tijd dat bedrijven die misbruik maken van mensen in schijnzelfstandigheid worden aangepakt.

Nadat eerder de rechter al concludeerde dat de bezorgers van Deliveroo gewoon werknemers zijn, laat de SER-verkenning ook zien dat te veel zelfstandigen gewoon werknemers zijn en bescherming verdienen. Zeker in deze onzekere tijd is het van groot belang om mensen de zekerheid van een inkomen en bescherming bij ziekte te geven. Zo hoeven wij hen niet afhankelijk te laten zijn van de grillen van een opdrachtgever.

Het is daarom tijd dat de VVD, D66 en CDA met deze SER-verkenning, en het eerdere rapport van de commissie Borstlap, nu echt gaan zien dat politieke actie nodig is. In plaats van verstoppen achter allerlei onderzoeken moet de minister overgaan tot handhaving. Ik verwacht daarom dat de coalitiepartijen ons nu wel steunen om bedrijven die misbruik maken van mensen aan te pakken. Constructies die mensen in onzekerheid laten, moeten zo snel mogelijk tot het verleden behoren.

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar