De Samsomerisering van de PvdA

Door De Redactie op 16 september 2011 Delen

Even stukkie loftrompet toeteren. Dat moet af en toe. Want hoewel de PvdA er slecht voor staat, zijn er af en toe mooie lichtpuntjes. Gisteren was er ineens een fel licht. Dat scheen op het kale hoofd van Diederik Samsom. Ja, de man van de kerncentrales. De man van de straling. Een wetenschapper. Maar nu deed hij iets wat je niet zou verwachten: hij ging de straat op als straatcoach, een jaar lang. Een column van onafhankelijk publicist Marcel Duyvestijn.

Gisteren vertelde hij er over bij Pauw en Witteman in een prachtige waterval van woorden. Hij spaarde niets en niemand. Geen meel in de mond, nee, een heldere analyse van de problemen die Marokkaanse jongeren veroorzaken. In NRC betoogde hij al dat die jongens “zichtbaar voor de buurt op hun plaats worden gezet”. Toen Hans Spekman dat een paar jaar terug zei, was de wereld nog te klein. Toen Ahmed Marcouch dit soort bontkraagjes ‘tuig’ noemde, stonden veel PvdA’ers op om met de vinger te wijzen: dat mag niet.

Samsom heeft ook onorthodoxe oplossingen: “lichamelijke of verbale draai om de oren”. Hatseflats. Daar dacht de PvdA vroeger toch anders over. Die jongeren ‘protesteerden’ in feite tegen discriminatie, zo dachten ‘wij’. Jarenlang waren deze jongeren toch vooral slachtoffer van ons koloniale denken. Ze woonden te klein. Konden nergens heen, kregen geen stageplekken en hingen rond omdat ‘wij’ hun jeugdhonken afpakten. Kortom: het was onze schuld!

Er zijn meerdere PvdA’ers die van zich doen spreken op dit onderwerp. Mohamed Mohandis in Gouda. Mohamed Chahim in Helmond. Ook de opvolger van Ahmed Marcouch in Nieuw West, Ahmed Baadoud, deed een duit in het zakje: hij pleitte voor een ‘heropvoedingskamp’ voor jongeren die in de gevangenis zitten, maar snel vrijkomen. Burgemeester Eberhard van der Laan omarmde het plan.

Allemaal PvdA’ers. Allemaal van ons. Ik kan de lijst moeiteloos langer maken. Maar dan nog. Één falende burgemeester die laks omgaat met weggepeste buurtbewoners en het beeld is weer gezet. Wat wij als PvdA’ers dus moeten doen, is de goede voorbeelden binnenhalen en de slechte wegsturen. Dan zal het tij ooit weer voor ons keren.

Marcel Duyvestijn is liefdevol lid van de PvdA
www.liefdevollid.nl