Samen werken aan sterker en socialer Europa

Door Diederik Samsom op 1 oktober 2012 Delen

Afgelopen weekend was ik in Brussel voor het congres van de Partij van de Europese Sociaaldemocraten. Met de leiders van de sociaaldemocratische partijen van de verschillende Europese landen komen we traditiegetrouw voorafgaand aan het congres bijeen om de actualiteit te bespreken. Er was veel interesse voor de afgelopen verkiezingscampagne van de Partij van de Arbeid en de verkiezingsuitslag in Nederland.

Voor veel van mijn collega’s is het een teken van hoop dat in een land dat aan de oorsprong van de Europese Unie staat, de kiezers tegen de verwachting van velen in geen stem tegen Europa hebben uitgebracht.

De crisis in Europa is nog lang niet voorbij, we zullen hard moeten werken om vooruitgang mogelijk te maken en de Europeanen perspectief te bieden op een betere toekomst. Een Europa waar elk land zijn verantwoordelijkheid neemt om de problemen op te lossen, maar waar we ook beseffen dat we alleen uit de crisis kunnen komen als we niet de verdeeldheid vergroten maar juist samen werken aan een sterker en een socialer Europa.