Samen werken aan goede verpleeghuiszorg

Foto Shutterstock / Dieter Hawlan

Door Otwin van Dijk op 18 november 2014 Delen

Gelukkig kun je in veel verpleeghuizen rekenen op persoonlijke en warme zorg van betrokken medewerkers. Helaas werd de afgelopen weken weer eens pijnlijk duidelijk dat dit nog lang niet voor alle verpleeghuizen geldt. Dat is niet nieuw, maar speelt  al tientallen jaren. En dat frustreert. Juist omdat er zo veel zorgorganisaties zijn die laten zien hoe het wel kan. Daarom wil ik dat de goede voorbeelden de norm worden. En dat is geen vrijblijvende oproep. Als het nodig is dwingen we af dat ondermaats presterende verpleeghuizen, het voorbeeld van hun goed presterende collega’s gaan volgen. Dat stelde ik dinsdag voor tijdens het debat over de kwaliteit van de verpleeghuiszorg.

Wanneer de inspectie of familie constateert dat er iets goed mis is in de instelling, moet hulp worden ingeschakeld. Geen consultant met een leaseauto en een hoog uurtarief die van achter een bureau een verbeterplan schrijft. Geen nieuwe regels vanuit Den Haag. Maar mensen vanuit de praktijk. Van zorgorganisaties die hebben laten zien hoe het wel kan. Op de werkvloer. Om van te leren en te helpen te verbeteren. En als het dan nog niet gaat zoals het wél kan, grijpt de inspectie wat de PvdA betreft onmiddellijk is.

Het is onacceptabel dat de ene zorgorganisaties geweldige zorg levert en de andere er met hetzelfde budget niks van bakt. In te veel verpleeghuizen zijn zorgmedewerkers, tot hun eigen frustratie, meer bezig met het invullen van allerlei onnodig papierwerk, protocollen en afvinklijstjes, dan met het bieden van zorg. Dat wordt veroorzaakt door de manier waarop we tegenwoordig vaststellen of de kwaliteit op orde is. We hebben de zorg besmet met verschrikkelijke kwaliteitssystemen, procesindicatoren, HKZ-keurmerken en talloze protocollen. Maar moet kwaliteit niet gewoon worden bepaald door de cliënt en medewerker zelf? Daarom moeten we de inspectie met een andere opdracht op pad moeten sturen. Kwaliteit is niet het invullen van lijstjes. Kwaliteit is warme zorg, een arm om iemands schouder heen, samen koffie drinken en een douche wanneer jij dat wilt.

De ondermaatse kwaliteit van de zorg in veel verpleeghuizen laat zien waarom de noodzaak voor verandering in de zorg zo ontzettend groot is. We hebben een eerste belangrijke stap gezet met een aantal nieuwe wetten. Nu de volgde stap: het verbeteren van de praktijk.