Rutte moet zich hard maken voor aanpak financiële fraude

Door Emine Bozkurt op 13 juli 2012 Delen

Premier Rutte moet zich hard gaan maken voor een strengere aanpak van financiële fraude. Het Europees parlement stemde dinsdagmiddag in met mijn voorstel om de Europese financiële marktautoriteit meer slagkracht te geven. Het voorstel zorgt voor strenge en uniforme straffen voor financiële fraude en moet onder meer schandalen zoals rond het Britse Barclays voorkomen. Nu het Europarlement akkoord is rekenen wij op steun van de regeringsleiders.

Een week geleden werd bekend dat handelaren van de Britse bank Barclays de vaststelling van de Libor-rente hebben gemanipuleerd. Europese burgers zijn hiervan de dupe. De onthulling heeft de aanpak van dergelijke fraude in een stroomversnelling gebracht. Ik hoop met dit voorstel te voorkomen dat dergelijke misdaden onbestraft blijven.

Het Barclays schandaal toont aan dat de witteboordencriminaliteit van de banken een Europees probleem is. Dat moet je dus ook op Europees niveau gaan aanpakken. Britse bankiers die de rente manipuleren in Engeland brengen ook grote schade toe in de rest van EU. Het is het topje van de ijsberg. Nationale toezichthouders lopen achter de feiten aan als er niet Europees goed wordt samengewerkt. Ik roep premier Rutte op deze waarheid onder ogen te zien en mijn voorstel te omarmen.

Gisteren pleitte de Britse staatssecretaris van Financiën Mark Hoban en Europa Commissaris Michel Barnier al voor strengere uniforme straffen en een Europese aanpak van de crisis.