Lees ons ledenblad Rood online

Door De Redactie op 13 juli 2015 Delen

‘In Iran leven bijna 30 miljoen jongeren onder de 30 jaar die bereid zijn om alles te geven om één uur in vrijheid te leven, zoals wij dat hier in Nederland gewend zijn. Sta daar maar eens bij stil.’ Zo begint Farhad Fatemi (29) uit Den Haag zijn indrukwekkende bijdrage in de jongste uitgave van ons ledenblad Rood, dat volledig in het teken staat van Samen Eén.

Download deze editie van Rood (pdf) >

Farhad Fatemi (29), Den Haag, student master Staats- en Bestuursrecht, persoonlijk begeleider van jongeren met complex gedrag, waaronder autisme en schizofrenie.

‘Ik ben geboren in Iran en woon nu bijna 15 jaar in Nederland. Mijn vader is in Iran net als veel linkse mensen geëxecuteerd, omdat hij die vrijheid niet wilde opgeven. De vrijheid om te zijn wie jij wilt zijn en een menswaardig leven te kunnen leiden.

Toen ik in Nederland kwam, heb ik de Koran nog eens gelezen, de Bijbel gelezen en boeken van Jean-Jacques Rousseau en Kader Abdolah. Ik ben in vrijheid tot de conclusie gekomen dat er niets bestaat. Ik heb er in vrijheid voor gekozen om humanist te zijn.

Toen ik in Nederland kwam, heb ik jaren in een asielzoekerscentrum gewoond. Ik was niet altijd een makkelijke jongen, de cultuurshock was groot. In Drachten heb ik een leraar leren kennen die me op het juiste moment en op de juiste plaats het juiste advies heeft gegeven. Hij leerde mij om zelf tot een oordeel te komen over alles en om de hoop nooit op te geven. Hij leeft helaas niet meer. Ik heb zijn gezicht met een gedicht op m’n arm getatoeëerd.

Vrijheid bestaat niet zonder verantwoordelijkheid en betekent weinig wanneer deze niet in verbondenheid met anderen wordt ervaren. Laten we eens bewust zijn van wat we hebben. Samen 1 staan tegen de slechteriken, tegen rechts-extremisten en islam-fundamentalisten die onze vrijheden willen afpakken. Samen dankbaar en trots zijn op Nederland. Trots op wat wij hebben en op wat wij bereikt hebben. Samen staan wij sterk, samen maken wij de toekomst, daarom zijn wij samen één.’

Rood (pdf) staat volledig in het teken van Samen Eén. Op pvda.nl/samen-een zie je meer video’s, o.a. van Diederik Samsom, Lodewijk Asscher, Lilianne Ploumen en Ahmed Marcouch. Deel de boodschap of, nog beter, deel je eigen video.