Reactie van Wim Kok en Ed van Thijn op het overlijden van Nelson Mandela

Door De Redactie op 5 december 2013 Delen

De wereld heeft met het heengaan van Nelson Mandela een groot staatsman en een moreel baken verloren. Hij was een verzoener zonder weerga. Wij herdenken Nelson Mandela in grote eerbied en dankbaarheid. Ed van Thijn en Wim Kok herdenken Nelson Mandela.

Wim Kok, politiek leider Partij van de Arbeid, 1986-2001
‘Waar we al zo lang voor moesten vrezen, is nu toch gebeurd: Nelson Mandela is overleden. Zijn heengaan vervult mij met gevoelens van diepe droefheid en weemoed. Mijn innige deelneming gaat uit naar zijn familie en naar alle mensen die – veraf of dichtbij – door hem zijn geïnspireerd en zoveel van ‘Madiba’ zijn gaan houden. De wereld treurt om het verlies van een groot man, die niet alleen het verzet tegen het onmenselijke apartheidsregime in Zuid-Afrika belichaamde, maar ook respect en bewondering afdwong door de wijze waarop hij – na een gevangenschap van 27 jaar op Robbeneiland – zijn land als leider van het ANC en als president heeft gediend en geleid.

Verzoening, rechtvaardigheid en harmonie stonden voor Mandela centraal. Met zijn boodschap heeft hij bij honderden miljoenen mensen elders in de wereld – tot ver buiten Zuid-Afrika – respect en grote waardering geoogst. Zo is hij uitgegroeid tot een voorbeeld en inspiratiebron voor velen in hun strijd tegen onvrijheid, onrechtvaardigheid en schending van de menselijke waardigheid.

Wie Nelson Mandela van nabij heeft leren kennen moest wel onder de indruk raken van zijn warme menselijkheid, zijn bescheiden persoonlijkheid en zijn sobere levensstijl. Uiterlijk vertoon was hem vreemd.

De wereld heeft met zijn heengaan een groot staatsman en een moreel baken verloren. Wij herdenken Nelson Mandela in grote eerbied en dankbaarheid.’

Ed van Thijn, burgemeester van Amsterdam, 1983-1994
‘Nelson Mandela was de grootste persoonlijkheid die onze beweging ooit heeft voortgebracht. Hij combineerde de voornaamheid van het idee met de simpelheid van het menselijk contact. Hij was een verzoener zonder weerga. Met tien Mandela’s was er overal vrede op aarde en was discriminatie uitgesloten. Nu moeten wij dat zonder die ene toch zien te bereiken. Zijn boodschap is onze boodschap. Het was een groot voorrecht hem te hebben mogen ontmoeten, vlak na zijn vrijlating in 1990. Hij bezocht toen Amsterdam, op het Leidseplein werden we omringd door tienduizenden mensen.’