Student Inholland moet centraal staan

Door Tanja Jadnanansing op 28 april 2011 Delen

Vier op de tien afgestudeerden van vier opleidingen van Hogeschool Inholland blijken een diploma te hebben dat ‘hbo-onwaardig’ is. Dat is heel erg heftig. Hbo-studenten verdienen toponderwijs met een waardevol diploma als bekroning. De focus was de laatste jaren veel te veel gericht op dure voorzieningen en leaseauto’s met ingebouwde televisies, terwijl het moet gaan om hoog kwalitatief onderwijs. De studenten moeten weer centraal staan en niet de inkomsten. De PvdA zal alles op alles zetten om het cynisme dat er is ontstaan door toedoen van managers en bestuurders te keren.

Ik spreek veel studenten die zeggen zich te schamen dat ze een hbo-opleiding volgen. Dat is zeer spijtig, want het is zo’n mooie opleiding. En echt niet alles bij Inholland gaat mis. Er zijn veel docenten die er alles aan doen, maar het imago is nu wel verknald. Het ergst is het nog voor de studenten en docenten die wel hard hun best doen.

De PvdA vindt het verstandig dat Inholland studenten die onterecht hun diploma hebben gekregen een speciaal programma gaat aanbieden. Eerder deed ik al een voorstel van dezelfde strekking. De kwaliteit van het diploma moet boven elke twijfel verheven zijn. Al die duizenden studenten mogen niet de dupe worden van het wangedrag van een handjevol bestuurders.