Reactie op Parlementaire enquêtecommissie Groningen

Door Henk Nijboer op 24 februari 2023 Delen

Ik ben aangeslagen door het rapport en de harde conclusies van de parlementaire enquêtecommissie.

Hoe met de Groningers is omgegaan is rampzalig, levens zijn verwoest en kinderen lijden. De versterking van huizen loopt vast en monumenten, kerken en boerderijen dreigen te verdwijnen. Het Groninger land, onze ziel, heeft het te verduren.

Het rapport van de enquêtecommissie laat zien hoe het zo ver is gekomen. Dat geld boven alles ging en de veiligheid door de overheid en de NAM ondergeschikt werden gemaakt. Tot op de dag van vandaag zijn Shell en Exxon bezig met processen en het afwentelen van kosten op de Staat, in plaats van recht te zetten wat zij fout deden. Typerend is dat pas nadat bestuurders aansprakelijk werden gesteld zij in actie kwamen. Niet om Groningers recht te doen, maar om aansprakelijkheid af te wenden.

Het Groninger land, onze ziel, heeft het te verduren.

De commissie stelt vast dat eerder minder gas gewonnen had kunnen en moeten worden en dat het argument van de leveringszekerheid door het gasgebouw bewust als rookgordijn is gebruikt. Zelfs na de beving in Huizinge. Onterecht werd steeds gewezen op ziekenhuizen en verpleeghuizen die in de kou zouden zitten als de gaskraan dicht werd gedraaid. De Tweede Kamer, en daarmee de bevolking, is door het kabinet diverse keren verkeerd en onvolledig geïnformeerd en belemmerd in haar controlerende functie.

De commissie stelt dat er een ereschuld is aan Groningen, dat steunt de PvdA. Schade, herstel en versterking moeten eindelijk fatsoenlijk gaan plaatsvinden. Maar de PvdA wil net als de enquêtecommissie meer dan dat, omdat Groningen dat verdient na jarenlang te zijn uitgewrongen.

De commissie stelt dat er een ereschuld is aan Groningen, dat steunt de PvdA.

Er moet geïnvesteerd worden in de voorzieningen, leefbaarheid en verduurzaming van de dorpen. De sociale spanningen, ongelijke behandeling en het eindeloze leed rechtvaardigen dat. En bovenal dat Groningers zelf de toekomst in handen krijgen over hun dorpen.

Tot slot, veel van wat in het rapport van de enquêtecommissie staat was al bekend. Maar toch, als je dit zo achter elkaar leest, dan blijft het ongelofelijk dat het zo ver heeft kunnen komen en dat de overheid Groningers niet heeft beschermd. Daar moet verantwoording over worden afgelegd.

Word lid van onze partij

Samen maken we
onze idealen waar