Door Esther-Mirjam Sent op 12 april 2022 Delen

Vandaag heeft Lilianne Ploumen laten weten afscheid te nemen als politiek leider van de PvdA en lid van de Tweede Kamer.

Het partijbestuur en ik persoonlijk zijn verrast en bedroefd door deze beslissing. We respecteren de keuze van Lilianne en we zijn haar ontzettend dankbaar voor alle jaren waarin zij zich heeft ingezet voor onze partij.

Als partijvoorzitter, minister en Tweede Kamerlid maakte Lilianne zich sterk voor de meest kwetsbaren in de samenleving, in Nederland en daarbuiten. Onverschrokken kwam zij in verweer tegen ongelijkheid en slechtte zij barrières van vooroordelen en discriminatie.

Toen onze partij het moeilijk had stond Lilianne op als lijsttrekker. Met tomeloze energie voerde zij campagne voor een eerlijker en socialer Nederland. Ze gaf elan aan de linkse samenwerking met het sluiten van het progressieve oppositieakkoord en liet in een tijd van politieke verdeeldheid en versplintering zien dat je samen meer bereikt dan alleen.

We zijn trots op alles dat Lilianne heeft bereikt voor onze partij. Het was een voorrecht om de afgelopen maanden samen te mogen werken aan een sterke partij. Op een later moment zullen we als partij gezamenlijk afscheid nemen van Lilianne.

Natuurlijk vragen veel mensen zich af hoe we nu verder gaan. De fractie kiest op korte termijn uit haar midden een nieuwe fractievoorzitter. Het partijbestuur stelt voor deze fractievoorzitter op het congres in juni voor te dragen als fungerend politiek leider. De statuten schrijven voor dat de politiek leider Tweede Kamerlid of bewindspersoon is.

Het partijbestuur zal ruim voor de volgende Tweede Kamerverkiezingen -ook als deze tussentijds zijn- een ledenraadpleging uitschrijven voor het lijsttrekkerschap. De gekozen lijsttrekker is dan automatisch politiek leider van de Partij van de Arbeid.

Hartelijke groet,

Esther-Mirjam Sent