Reactie op akkoord Griekenland

Foto Flickr / Lars Tinner

Door Diederik Samsom op 13 juli 2015 Delen

De PvdA is opgelucht dat er een deal is. Dat is goed nieuws voor de Griekse bevolking en voor de stabiliteit in Europa. Maar we realiseren ons hoeveel werk er nu verricht moet worden om weer een gezamenlijke koers voor Europa te vinden. De Eurogroep is onder leiding van Dijsselbloem tot het uiterste gegaan. Nieuwe steun aan Griekenland was begrijpelijkerwijs alleen mogelijk onder strenge voorwaarden. De PvdA vindt het goed dat die voorwaarden nu ook gericht zijn op rechtvaardiger belasting (de rederijen), beter bestuur en ruimte voor investeringen.

Je kunt hier mijn reactie op Radio 1 terugluisteren >

Het akkoord is een zwaar bevochten compromis. Nu is het aan alle betrokken landen om gezamenlijk te zorgen dat dit akkoord gaat werken voor Griekenland en de EU. En is het aan de Griekse regering om hun economie weer sterk te maken, banen te creëren en de Grieken weer perspectief te geven.