Voor mensen met een arbeidsbeperking, tegen het bestuursakkoord

Door De Redactie op 6 juni 2011 Delen

De PvdA heeft grote bezwaren bij het bestuursakkoord. Wederom blijkt dat het kabinet de rekening van de crisis neerlegt bij de meest kwetsbaren van de samenleving; bij mensen met een arbeidshandicap. Mensen zoals Peter, Jannie, Nathalie, Erwin en Angelique (zie de foto’s hieronder). Daarom komt de PvdA in actie tegen dit oneerlijke bestuursakkoord. Kom op  woensdag 8 juni naar Ulft in de Achterhoek om te demonstreren tegen dit oneerlijke akkoord. Die dag bepaalt de Vereniging van Nederlandse Gemeenten op een congres in Ulft of de gemeenten instemmen met het onderhandelingsakkoord tussen Rijk en gemeenten. Eerder al demonstreerden we in Den Haag. Lees hier waarom de PvdA in actie komt >
Update: lees en bekijk de reactie van Job Cohen op de uitslag van het VNG-congres.

‘Vanuit de sociale werkplaats werkt Angelique sinds drie weken in een woonzorgcentrum. Zij heeft hier verschillende taken, die allemaal betrekking hebben op de catering. Ze dekt de tafels voor de lunch, gaat langs de bewoners om koffie en thee te schenken en af en toe mag ze de kok begeleiden in de keuken. Het werk bevalt haar zeer goed en ze voelt zich thuis op haar nieuwe werkplek: ‘Ik werd direct geaccepteerd in de groep, zij zagen mij niet als iemand die van de sociale werkplek kwam.’

Dankzij de sociale werkplaats waar zij twee jaar heeft gewerkt, kan zij nu in het woonzorg centrum werken. Samen met Angelique hebben ze naar vacatures gekeken en deze paste perfect bij haar. ‘De baas van het woonzorgcentrum zag mijn CV en ik mocht vrij snel op gesprek komen vanwege mijn ervaring in de keuken’, aldus Angelique.

Angelique werkt vier dagen per week in het woonzorgcentrum en ze komt nog één dag per week op de sociale werkplek. Zij krijgt vanuit de sociale werkplaats veel begeleiding en heeft regelmatig een evaluatiegesprek. Hier heeft ze veel baat bij.

Ze maakt zich grote zorgen over hoe dit in de toekomst zal gaan, gezien de bezuinigingen die het kabinet voorstelt. ‘Mensen met een beperking zoals ik kunnen prima in het bedrijfsleven werken, er zijn genoeg mogelijkheden, alleen hebben we wel de juiste begeleiding nodig. Door de maatregelen van dit kabinet dreigt daar een einde aan te komen.’