PvdA tegen fusie Connexxion en Veolia

PvdA tegen fusie Connexxion en Veolia

Door Sharon Dijksma op 1 februari 2011 Delen  

De geplande
fusie
tussen Connexxion en Veolia
moet worden tegengegaan, omdat er dan maar drie
spelers overblijven in het openbaar vervoer. Bovendien zou een fusie betekenen
dat het nieuwe bedrijf meer dan de helft van de markt in handen krijgt. Op die
manier is er helemaal geen concurrentie, waardoor de kosten stijgen en er minder
gereden wordt.

Ik ben het oneens met de conclusie van mededingingsautoriteit NMa dat er
genoeg concurrentie blijft bestaan wanneer deze twee ov-bedrijven fuseren. Er
moeten nu al bepaalde concessies gedaan worden, zoals in Noord-Holland waar maar
één inschrijver voor het aanbieden voor openbaar vervoer overblijft. Gevolg
hiervan is dat er straks minder gereden wordt voor een hogere prijs.

Dit voorstel zou betekenen
dat er in
Amsterdam een derde van de tramlijnen en de helft van de buslijnen
verdwijnt
. Het gaat dus om grote aantallen! En dat terwijl HTM, RET en GVB,
de huidige aanbieders, het prima doen! Vanwege besparingen moeten deze echter
het veld ruimen.

Ik vind dat de vergunning tot fusie in dit geval onterecht verleend is, want
er is helemaal geen sprake meer van concurrentie, en dat de minister dat terug
moet draaien. Marktwerking blijkt hier niet te werken, en de belastingbetaler
draait ervoor op!

Het is voor de regering makkelijk om de fusie tegen te gaan, omdat de staat
een derde van de aandelen van Connexxion in handen heeft. Ik
heb het
kabinet vanmiddag in debat gevraagd
waarom ze niet geprobeerd heeft om deze
fusie via haar commissaris te voorkomen.

Alles wijst erop dat het openbaar vervoer niet moet worden aanbesteed,
terwijl het plan nu is om dit in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag wel te doen.
Dit kan dan wel 120 miljoen besparen, maar de effecten voor de reiziger zijn
desastreus. En het is natuurlijk wel de bedoeling dat het openbaar vervoer
openbaar blijft, dus voor iedereen toegankelijk, en dat er frequent gereden
wordt!

Goedkoper openbaar vervoer kan alleen als er minder wordt aangeboden en de
arbeidsomstandigheden van chauffeurs verslechteren. Ik vind dat we dat koste wat
kost moeten voorkomen.

Delen: