PvdA kan niet instemmen met begroting Volksgezondheid

Door Eeke van der Veen op 14 november 2011 Delen

De afgelopen week hebben we in de Tweede Kamer gediscussieerd over de begroting Volksgezondheid. Helaas heeft de minister de cijfers niet op orde, Bovendien houdt ze angstvallig vast aan marktwerking, wordt de nieuwe PGB-regeling niet uitgesteld en investeert het kabinet niet in preventie. Zolang het kabinet de PvdA niet tegemoet komt, kunnen we daarom niet anders dan aankondigen dat we in december tegen de begroting zullen gaan stemmen.

In de gezondheidszorg gaat het over veel geld. Voor 2012 om ruim 63 miljard. De gezondheidszorg kost elk jaar meer. In 2016 loopt dat op tot 78 miljard. Per Nederlander betalen we nu dan nu gemiddeld ook meer dan 3700 Euro. Een gemiddeld gezin geeft bijna twintig procent van zijn inkomen uit aan zorgkosten. Met die bedragen mag je verwachten dat de overheid zijn cijfers netjes op orde heeft. Want op basis van die cijfers worden bezuinigingsmaatregelen voorgesteld. Wat blijkt: de cijfers zijn boterzacht. De Algemene Rekenkamer heeft een onderzoek gedaan waaruit blijkt dat de minister weinig inzicht in de kosten van de zorg heeft en onvoldoende mogelijkheden heeft deze kosten te beïnvloeden. Ze kan haar verantwoordelijkheid voor de betaalbaarheid van de gezondheidszorg niet waarmaken.

En doordat de cijfers niet deugen weten we ook niet of bezuinigingen terecht zijn en ze op zullen leveren wat ze moeten opleveren. Dat geldt bijvoorbeeld voor de bezuinigingen op de huisartsen, maar ook voor de bezuinigingen in de GGZ en vooral ook voor het uitkleden van het basispakket.

Dat alleen is al voldoende om een begroting niet goed te keuren. Maar daar komt nog bij dat de minister heilig blijft vasthouden aan de marktwerking waarvan nu overduidelijk is aangetoond dat die marktwerking alleen maar leidt tot extra onnodige kosten.

In preventie wordt niet geïnvesteerd. Ook gaat staatssecretaris Veldhuijzen Van Zanten door met de voorbereidingen van de IQ-regel. De PGB-regeling wordt niet uitgesteld en het 10 uurs-criterium haalt ze niet van tafel. En dit kabinet geeft te weinig steun aan mensen die thuis zorg nodig hebben.

De PvdA is ontevreden over de uitleg die het kabinet geeft over de begroting. Niet onderbouwde bezuinigingen moeten uiteindelijk wel door de burger worden opgebracht. En die merkt dat doordat er steeds meer premie betaald moet worden. Zolang het kabinet de PvdA niet tegemoet komt, konden we ook niet anders dan aankondigen dat we in december tegen de begroting zullen gaan stemmen.