PvdA tegen alternatief Hedwigepolder

Door Lutz Jacobi op 19 april 2012 Delen

De Partij van de Arbeid verwerpt het alternatief van staatssecretaris Bleker voor de ontpoldering van de Hedwigepolder. Het plan voldoet niet aan onze twee belangrijkste voorwaarden: een alternatief is alleen acceptabel als de effecten van de uitdieping van de Westerschelde volledig worden gecompenseerd en als het geen cent meer kost dan het oorspronkelijke plan. Wij houden ons graag aan de afspraken met België.

Onze voorwaarden voor een alternatief zijn helder. Ten eerste moet er sprake zijn van volledige natuurcompensatie voor het uitdiepen van de Westerschelde, maar daarover bestaat nog veel onduidelijkheid. Ten tweede kost deze oplossing vele honderden miljoenen méér dan het oorspronkelijke plan. De kosten voor het alternatief van Bleker zijn meer dan 190 miljoen euro, en als België weigert mee te betalen nog veel meer.

Het is in tijden van crisis, waarin de ene zware maatregelen na de andere genomen moet worden, onacceptabel om zo veel geld uit te geven terwijl er een gratis alternatief klaarligt.