Cohen en Klijnsma bezetten Boijmans

Door Jetta Klijnsma op 24 juni 2011 Delen

De PvdA is zondag van de partij bij de actie Boijmans Bezet. Om aandacht te vragen voor de desastreuze gevolgen van de bezuinigingen in de kunstsector, bezetten kunstenaars en kunstliefhebbers tussen 11.00 en 17.00 uur het Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Kom zondag 26 juni naar het museum en laat weten dat ook jij de kunst en cultuur in Nederland een warm hart toedraagt! Job Cohen en ik spreken de aanwezigen tussen 14.00 en 15.00 uur toe. Op schuileninhetrijks.nl kan je je aanmelden.

De voedingsbodem voor kunst en cultuur in ons land wordt door de bezuinigingen weggeslagen. Alleen de topinstituten worden gespaard, terwijl het voortbestaan van een topinstituut afhankelijk is van de aanvoer van nieuw talent, van nieuwe ideeën. Het één kan niet zonder het ander. Door dit kabinet verdwijnt de basis van de kunst- en cultuursector en daarmee ook de basis voor toptalent en topinstituten.

Ook de PvdA vindt het goed dat de sector tegen het licht wordt gehouden, en dat ook deze bezuinigt. De nu voorgestelde bezuinigingen zijn echter buitenproportioneel. Daarnaast zou het veel beter zijn als de bezuinigingen gefaseerd zouden plaatsvinden. Geef instellingen de tijd om er op in te spelen, geef ze de tijd om andere inkomstenbronnen te vinden.

Op de ‘bezetting’ volgt een nachtelijke mars, de Mars der Beschaving. De mars vertrekt om 20.00 uur bij het Boijmans en zal rond 3.00 uur in Den Haag aankomen.