PvdA presenteert plan voor beter bankieren

Door De Redactie op 15 augustus 2012 Delen

Diederik Samsom presenteert vandaag bij Knevel & Van den Brink een tienpuntenplan (pdf) waarmee de financiële sector weer in het gareel komt en waarmee een volgende crisis kan worden voorkomen. Samsom: ‘De banken zijn nu het schuurmiddel in plaats van het smeermiddel van de economie. Dat moet worden omgedraaid. Veel bankactiviteiten zijn weinig meer dan duur betaalde gebakken lucht.’

Banken moeten weer eerlijk gaan bankieren. Daarom wil de PvdA nu maatregelen treffen.

De PvdA stelt voor om zo snel mogelijk Europees toezicht op de banken in te voeren, omdat nationaal toezicht niet meer volstaat. Onderdeel hiervan moet zijn dat banken hogere kapitaalbuffers gaan aanhouden en dat er strenger toezicht komt op de ontwikkeling van financiële producten.

De ongebreidelde handel in derivaten moet daarnaast worden tegengaan. Deze derivatenhandel heeft de afgelopen jaren geleid tot enorme financiële speculatie, waarbij de risico’s voor rekening van de gewone consument kwamen. Samsom: ‘Het probleem is dat banken winsten zelf kunnen houden, terwijl verliezen worden afgewenteld op de samenleving.’

Ook willen we, door middel van screening van bankmedewerkers, een einde aan de speculatie op producten die men zelf verkoopt, een belasting op flitskapitaal en een hardere aanpak van fraude en belastingontduiking. Op die manier moeten de banken weer gaan doen waar ze voor bedoeld zijn: eerlijk bankieren. De bonuscultuur, waar de PvdA al langer tegen strijdt, wordt in het plan ook aangepakt.

Samsom: ‘Zonder de nodige hervormingen blijven de structurele problemen bestaan die de financiële sector de Nederlandse economie opnieuw bij de rand van de afgrond brengt. We willen nooit meer in de situatie komen dat we banken moeten redden om het spaargeld van kleine spaarders veilig te stellen. Een Europese aanpak van de financiële sector is cruciaal om sterker en socialer uit de crisis te komen.’