PvdA pakt kilometertellerfraude aan

PvdA pakt kilometertellerfraude aan

Door Attje Kuiken op 13 juni 2012 Delen  

Al jaren horen we van de ministers Eurlings, Schultz van Haegen en Opstelten dat fraude met kilometertellers strafbaar wordt gesteld. Maar tot op heden is er na drie jaar soebatten nog niks geregeld. Al in 2009 kwam toenmalig minister Eurlings met zorgwekkende cijfers: de schadepost bedraagt 250 miljoen euro per jaar en van 5% van alle auto’s is de kilometerteller teruggedraaid. Alleen al daarom is het laakbaar dat de huidige regering nog steeds geen concreet voorstel heeft liggen.

De Partij van de Arbeid neemt het initiatief om voor 1 januari 2013 de fraude met kilometertellers voor eens en voor altijd aan te pakken. Wat dit kabinet al jarenlang niet lukt, wil de PvdA nu eindelijk gaan regelen.

We dienen woensdag tijdens het Algemeen Overleg Verkeersveiligheid in de Tweede Kamer het volgende voorstel in:

1. Kilometertellerfraude wordt zo snel mogelijk strafbaar gesteld. De garagehouder die hiervoor verantwoordelijk is wordt strafbare voorbereiding ten laste gelegd. Immers, het terugdraaien van de teller gebeurt alleen maar met de intentie tot oplichting;
2. De dader kan een boete van maximaal € 78.000,- krijgen (vijfde categorie, gelijk aan oplichting) en daarnaast zijn vakdiploma verliezen en daarmee sluiting bedrijf;
3. Alle autobedrijven worden verplicht om de kilometerstand van elke auto in te voeren in een landelijke database van de RDW (vergelijkbaar met de nationale autopas (NAP)). De registratie vindt plaats tijdens de APK en de Grote beurt conform de richtlijnen van het voorstel voor de online registratie van autokilometers van de RDW en de NAP. De Rijksdienst voor het Wegverkeer houdt de kilometerdatabase bij en de NAP draagt zorg voor de communicatie. Dit voorstel ligt kant-en-klaar te wachten om ingevoerd te worden;
4. Er komt extra inzet van de politie en justitie om komend jaar de 25 meest louche garagebedrijven te betrappen, te beboeten en desnoods te sluiten;
5. Er komt capaciteitsuitbreiding bij het Openbaar Ministerie om deze bedrijven te vervolgen, in principe te betalen uit de opbrengsten van de boetes. De ervaring in België leert dat, als de rotte appels weg zijn, er nog amper overtredingen worden geconstateerd. Daarna is er dus ook maar beperkte opsporingsinzet nodig.
6. De invoering van deze nieuwe wetgeving vindt uiterlijk plaats per 1 januari 2013;
7. De winst voor Nederlandse burgers en bedrijven bedraagt ongeveer 250 miljoen euro.

De RAI (vereniging van autobedrijven en importeurs) juicht het voorstel toe. Zij stellen dat uitvoering kostendekkend kan verlopen als er voor elke kentekenoverschrijving 20 cent extra wordt gerekend (gehoord van de minister zelf). Dat zijn minieme kosten, zeker als je dat afzet tegen de kosten die iemand heeft als blijkt dat de auto die is gekocht feitelijk 100.000 of 200.000 km meer op de teller heeft staan. Ook de RAI acht strafbaarstelling echt essentieel. Dat vinden wij ook.

De RDW (Rijksdienst voor het wegverkeer) en NAP (Nationale Autopas) staan klaar om aan de slag te gaan met de online kentekenregistratie.

Ook de ANWB is erg te spreken over ons initiatief. De organisatie bepleit al jaren dat er eindelijk werk gemaakt wordt van de kilometertellerfraude.

Een verbonden samenleving

Eerlijke spelregels zijn nodig. Zodat grote bedrijven netjes belasting betalen, net als de bakker op de hoek. Zodat we uitbuiting van werknemers aanpakken. En zodat we minder schreeuwen en beter naar elkaar luisteren.

Lees ons verkiezingsprogramma