Deel je ervaringen op het spoor

Deel je ervaringen op het spoor

Door Jacques Monasch op 3 januari 2011 Delen  

Direct na het kerstreces houden we een spoedhoorzitting in de Tweede Kamer over het spoor. Als woordvoerder Openbaar Vervoer heb ik contact gezocht met de SP en GroenLinks en samen hebben we het initiatief daartoe genomen. We zullen de leiding van ProRail en de NS, maar ook de bond van conducteurs en machinisten, FNV Bondgenoten, reizigersvereniging Rover en andere deskundigen en individuele reizigers horen over hun ervaringen en beleid. Na de hoorzitting bepaalt de Kamer of we wachten op een brief met maatregelen van de minister, die dit voorjaar moet komen, of dat we een spoeddebat aanvragen. De kwestie is zo urgent dat tussentijds extra maatregelen of ingrepen nodig zijn. Als je jouw ervaringen op het spoor, zowel bij de landelijke alsook de regionale lijnen, wilt toesturen, graag: j.monasch@tweedekamer.nl.

Het spoor zou winterklaar zijn. De nieuwe sprinters moesten ons sneller van A naar B brengen en de communicatie naar reizigers zou verbeteren. We hebben het de afgelopen weken allemaal gezien, gehoord en helaas meegemaakt. Dan kan je Kamervragen blijven stellen. Je kan wachten op een brief van de minister. Maar dat volstaat niet langer.

Reizigers staan letterlijk en figuurlijk in de kou. Dat het in de winter anders is dan op een mooie zomerdag begrijpt iedereen. Het personeel van NS en Nedtrain werken met man en macht om de kapotte treinen weer op de rails te krijgen. Ik was dan ook onder de indruk van het inzet en kunde van het onderhoudspersoneel tijdens mijn werkbezoek aan de reparatiewerkplaats in Leidschendam vorige week. Maar dat de door de leiding van NS en ProRail gewekte verwachtingen bij de eerste sneeuwvlok niet worden waargemaakt, begrijpt niemand.

Delen: