PvdA maakt werk van stages en vakmanschap

Door Tanja Jadnanansing op 26 februari 2014 Delen

De Partij van de Arbeid wil dat alle jongeren van school gaan met een diploma. Een afgeronde opleiding biedt de beste kansen op de arbeidsmarkt. Wij willen dat de kwalificatieplicht wordt verhoogd naar 21 jaar, zodat er meer middelen zijn om 18-plussers te helpen bij het halen van hun diploma. Daarnaast wil de PvdA dat er meer wordt geïnvesteerd in ambachtsscholen, want het Nederland van na de crisis kan niet zonder goed opgeleide vakmensen. Dit staat in een actieplan (pdf) dat lokale PvdA-lijsttrekkers en ik donderdag presenteren.

Download het actieplan (pdf) >
Download het actieplan (htm) >

We willen dat iedere jongere van school gaat met een diploma, en daarmee met voldoende kansen de arbeidsmarkt op gaat. Nu komt het nog voor dat scholieren moeten stoppen met hun opleiding omdat zij geen stageplek weten te vinden. Dit voorkomen we door het wettelijk vastleggen van een stagegarantie. Ook zie ik dat jongeren afhaken, omdat zij worstelen met hun overstap van het vmbo naar het mbo. Door iedere jongere een loopbaancoach te geven laten we deze overgang soepel verlopen.

De PvdA wil ook zelf het tekort aan stageplekken aanpakken, door in iedere gemeente per tien medewerkers één stageplek aan te bieden. Ook moeten gemeenten de verantwoordelijkheid nemen om het regionale bedrijfsleven en scholen bij elkaar te brengen. In gemeenten waar dit nog niet gebeurt worden ‘stage-voor-stages-beurzen’ georganiseerd, waarin scholieren en het bedrijfsleven elkaar op laagdrempelige wijze leren kennen.