PvdA maakt einde aan marktwerking tandartsen

Door Attje Kuiken op 10 juli 2012 Delen

De marktwerking in de tandartszorg wordt gelukkig beëindigd. De Tweede Kamer heeft een voorstel van de Partij van de Arbeid aangenomen om te stoppen met vrije prijzen.

Sinds begin van dit jaar mochten tandartsen zelf bepalen welk tarief zij in rekening brengen. Dit experiment zorgde onmiskenbaar voor hogere prijzen. Patiënten bleken niet of nauwelijks van tandarts te wisselen. Het experiment is mislukt, de PvdA wil dat er zo snel mogelijk een punt achter gezet wordt. Elke dag dat het langer duurt, betalen patiënten de prijs. Ik ben blij dat de Tweede Kamer het met ons eens is.

Sommige mensen moeten hun tandarts voor precies dezelfde behandeling opeens tientallen euro’s tot honderden euro’s meer betalen. Bovendien is het wisselen van tandarts bijvoorbeeld op het platteland niet zo eenvoudig en de kwaliteit van tandartsen is niet inzichtelijk.

Mensen hebben recht op goede tandartszorg voor een eerlijke prijs. Nu de motie van de PvdA is aangenomen moeten tandartsen per 1 januari weer met vastgestelde tarieven werken. Hiermee weet de patiënt waar hij aan toe is en worden hoge tandartsrekeningen tegengegaan.