PvdA en SPD werken samen aan groei en werkgelegenheid

Door Diederik Samsom op 1 juni 2012 Delen

Deze week was ik in Berlijn, op bezoek bij mijn collega’s van de SPD, Frank-Walter Steinmeier en Sigmar Gabriël. We zijn bondgenoten, want net als de PvdA is de SPD een partij die weg wil van de  eenzijdige bezuinigingsagenda die Europa en in ons geval Nederland alleen maar dieper in die recessie heeft doen belanden. Beide partijen staan voor een agenda van groei en werkgelegenheid.

Een van de belangrijkste onderwerpen waar we over spraken was de jeugdwerkloosheid, ons grootste gezamenlijke probleem in Europa. Vijftig procent van de jongeren in zuid Europa is werkloos. Wij dachten in Nederland dat het ons nooit meer zou treffen; het stijgt nu heel snel. Dus jeugdwerkloosheid aanpakken is ook een gezamenlijke agenda van ons, van Duitsers, van Fransen; van andere sociaal-democraten in Europa. Als we samenwerken zijn we sterker.

Ik had hierover een interview op Radio 1. Je kunt het hier terugluisteren >