Porthos, voor alle informatie en hulp bij welzijn, zorg en opgroeien

Door Albert de Vries op 16 februari 2013 Delen

Niet meer van het kastje naar de muur, maar gewoon binnenlopen, bellen of mailen als je ergens mee zit of ondersteuning nodig hebt. En je bent ook van harte welkom als je een ander wilt helpen. Porthos, een heel mooi initiatief op Walcheren.

Porthos helpt iedereen, jong en oud. Van min 9 maanden tot 110. Je kan alle vragen stellen over zwangerschap, opgroeien, opvoeden, problemen op school, geweld, pesten, schulden, verslaving, verdriet, eenzaamheid, depressie, seks en relaties, leven met een beperking, inentingen, hulp in of om het huis, aangepast vervoer, aanpassing van je huis, mantelzorg, vrijwilligerswerk, actief worden in je buurt, en alle mogelijke vormen van zorg, dagbesteding enz.

Alle muren zijn weggehaald tussen de organisaties die samen het Porthos netwerk vormen. Maatschappelijk Werk, de GGD, MEE Zeeland, de gemeenten, Indigo, Emergis, jeugdzorg, de kredietbank, mantelzorg en vrijwillige thuiszorg, Welzijn, de vrijwilligerscentrale, het consultatiebureau.

Geen ingewikkelde formulieren, maar gewoon een gesprek aan de keukentafel. Bij Porthos zelf, op school, bij je thuis, in het buurthuis, waar je maar wil. Praten over wat er aan de hand is en wat je wil. Zoeken naar de beste oplossing. Wat kan je zelf, wie kan je helpen en wat moet er dan nog bij om verder te kunnen. En als het ingewikkeld is dan worden meer gesprekken georganiseerd. Allemaal met het doel om de oplossing te zoeken die het best bij jouw situatie past. En als mensen niet zelf komen maar wel een zetje nodig hebben dan zoekt Porthos ze op.

Porthos is een motor in de vernieuwing van de zorg. Mensen die via Porthos werken of werken bij zorgaanbieders in Zeeland leren er met nieuwe methoden werken. Methoden die erop gericht zijn om mensen te helpen zo veel mogelijk zelf de regie te laten behouden, zelfs als er forse problemen zijn.Ze leren ook dat het echt niet belangrijk is welke organisatie er helpt. Van belang is dat mensen goed en snel naar de beste oplossing worden geholpen.

We bezoeken Porthos in het kader van de PvdA zorgtour. Dat doen we iets later dan alle andere bezoeken die in dat kader plaatsvinden. Niet in februari maar op maandag 25 maart. Op die dag is een aantal PvdA kamerleden een hele dag in Zeeland om naar vernieuwende aanpak in de zorg te kijken.

Nieuwe methoden in de jeugdzorg. Uitgaan van de inclusieve samenleving, waarbij mensen niet apart worden gezet maar mee kunnen doen. Kleinschalige verpleeghuisjes in dorpen en wijken. Mensen met zware zorgvragen toch thuis ondersteunen met behulp van het Volledig Pakket Thuis.

We bezoeken een prachtig wooninitiatief waar 10 kinderen met een verstandelijke beperking wonen. Met inzet van hun Persoons Gebonden Budget is dit initiatief opgezet door hun ouders en de woningcorporatie. We gaan naar een buurtcentrum in één van de Middelburgse woonservicegebieden. Daar is dagopvang, je kunt er eten, sporten en meedoen aan activiteiten. Ook voor jong en oud want er zijn ook scholen, zorg en kinderopvang. We ontmoeten daar mensen van Arduin. Dat is een organisatie die mensen met een verstandelijke beperking begeleid bij wonen (in gewone huizen), leren (als het kan op een gewone school), werken (zo vaak mogelijk in gewone bedrijven) en recreëren (als het kan op een gewone club).

We gaan naar Zeeuws Vlaanderen. Daar werkt Zorgsaam in de hele gezondheidsketen. Van ziekenhuiszorg, poliklinieken tot thuiszorg in alle vormen. Deze aanpak zou wel eens de toekomst kunnen zijn voor de zorg in heel Nederland.

Het werkbezoek wordt afgesloten met het Zelandus zorgdebat in Goes, dat vanaf 19.30 uur georganiseerd wordt door het Gewest Zeeland van de PvdA. Het vindt plaats bij Emergis, Oostmolenweg 1 in Goes (Kloetinge)