De canvascarrière van Wim Vink

Door Plakboek PvdA op 24 augustus 2012 Delen

Wim Vink werd als 26-jarige student economie aangesproken door Jan Riezenkamp, toenmalig PvdA-wethouder in Rotterdam. ‘Het staat nog op mijn netvlies gebrand hoe Jan met gekruiste benen op de bedbank in mijn studentenflat zat en mij overhaalde om mee te canvassen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 1974’, aldus Wim.

‘In die tijd kreeg je een korte training hoe je het gesprek startte en wat je kon vragen. Het aanbellen diende vooral om mensen op te roepen te gaan stemmen, we begonnen daarom ook standaard met de vraag of mensen wisten dat er verkiezingen waren. Ook toen vroegen we ook al of mensen vervoer nodig hadden naar het stemlokaal – in die zin rijdt de Rode Taxi al heel wat jaren!’

In de jaren 80 werden de canvasacties vooraf aangekondigd: een week van tevoren werden briefjes in de bus gedaan dat de PvdA langs zou komen. ‘Ik zou samen met een medebestuurslid die kaartjes rondbrengen in Rotterdam Noord, ze belde me dat ze zelf niet kon en haar vriend zou sturen. Bleek die jongen lid te zijn van het CDA, maar uit liefde voor zijn vriendin hielp hij haar toch uit de brand.’

In 1990 verhuisde Wim naar Spijkenisse, daar waren ze nog niet gewend te canvassen en was er in eerste instantie weinig animo voor. ‘Het duurde jaren voordat enthousiaste leden het oppakten en er een canvasteam kwam. Nu gaan we alweer jaren elke maand canvassen en in de campagne twee keer per maand. We pakken het heel georganiseerd aan: we vragen mensen naar knelpunten en verbeterpunten in de wijk, koppelen dat terug middels een brief en zetten allerlei acties uit in de politiek. Een jaar na dato kijken we wat ervan terecht is gekomen. Het heeft ons onder andere 50 nieuwe leden opgeleverd in de afgelopen jaren.’

De essentie van het canvassen draaide in de jaren 70 en 80 om het oproepen te gaan stemmen en het verkondigen van een boodschap. Nu is het veel meer gericht op luisteren en contact maken. ‘Daarom is het ook belangrijk om met iedereen in gesprek te gaan, ook met PVV stemmers, de PvdA wil weten wat er leeft in de wijk. Als je eenmaal in gesprek bent, maakt de partijvoorkeur eigenlijk niet uit. Vaak nemen mensen na afloop van zo’n gesprek ook de roos in ontvangst. En dat is eerder regel dan uitzondering.’