1 mei: uit het plakboek van Anita Engbers

Door Plakboek PvdA op 1 mei 2012 Delen

Jarenlang hing op 1 mei deze gigantische rode vlag uit een raam van de Westhaven in Gouda, daar waar Jaap en Pim Rebel woonden. Jaap was gemeenteraadslid in de jaren zeventig. Daarna was hij één van de twee Goudse burgers die het herstel van het historische sluizen- en grachtenstelsel in de binnenstad op gang heeft gebracht. (De ander was Hans du Pré, ook een PvdA-er.) Tot het laatst aan toe bleef Jaap kritische stukjes sturen naar Gouds Rood.

Elke 1 mei ontving Jaap Rebel een aantal partijgenoten met koffie en thee, voordat zij allemaal in verschillende windrichtingen vertrokken om oudere partijgenoten een bosje rode tulpen te bezorgen.

Jaap is op 13 april 2012 overleden. Als afscheid van deze betrokken partijgenoot stuur ik bijgaande foto, zodat zijn rode vlag nog een laatste keer wappert in het PvdA Plakboek.