Pijn restschuld verzachten

Door Ed Groot op 15 november 2012 Delen

Veel mensen die hun huis verkopen, blijven met een restschuld van duizenden euro’s zitten. Om deze pijn te verzachten wordt de periode waarin je de rente op deze schuld mag aftrekken van de belasting verhoogd van vijf naar tien jaar. Dit stellen Helma Neppérus (VVD) en ik voor, zodat huizenbezitters enigszins gecompenseerd worden voor het verlies dat zij lijden.

Een groot aantal huizen staat op dit moment ‘onder water’: de hypotheekschuld is in dit geval hoger dan de waarde van het huis. Hierdoor is het voor velen onaantrekkelijk om hun woning van de hand te doen, wat de doorstroming op de woningmarkt belemmert. Met deze maatregel hopen we de huizenmarkt een steuntje in de rug te geven.