Toptarief uit solidariteit

Door Paul Tang op 12 februari 2010 Delen

Partijleider Wouter Bos pleitte donderdag in het tv-programma Pauw & Witteman voor een toptarief van 60% in de inkomstenbelasting. Eerder had fractievoorzitter Mariëtte Hamer eenzelfde voorstel gedaan tijdens Algemene Politieke Beschouwingen. Het toptarief is een solidariteitsbijdrage. Om de gevolgen van de financiële crisis en de economische recessie op te vangen zullen er van iedereen offers gevraagd worden. Dat is even onaangenaam als noodzakelijk. Van hen die elke dubbeltje moeten omdraaien vragen we minder dan hen die een euro niet eens missen. Dat is solidariteit die nodig is voor draagvlak voor die offers. Meer dan ooit moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen. Juist nu.

Het toptarief vervangt niet het tarief van 52%, maar geldt voor inkomens in een nieuwe topschijf. In de praktijk betekent dat minder dan 1% van de Nederlanders er mee te maken krijgt. De opbrengst is lang niet genoeg om het hele gat in de schatkist te dichten maar is bepaald niet niks.

Natuurlijk wordt er de angst gezaaid dat het toptarief schadelijk voor de economie zou zijn. Het is dan goed te bedenken dat veel landen, waaronder België, Duitsland en Zweden, op dit moment een hogere marginale druk (inclusief lokale lasten en premies) dan 52% kennen. Dat zijn sterke economieën. Bovendien laten de meesten hun woonplek niet bepalen door het belastingtarief. Het is bijvoorbeeld niet zo dat Belgen, Duitsers en Zweden massaal naar Nederland zijn gekomen. Behalve voor vakantie.