Paul Tang Europees lijsttrekker PvdA

Door De Redactie op 28 november 2013 Delen

Paul Tang is door de PvdA-leden gekozen tot Europees lijsttrekker voor de verkiezingen van 22 mei. Dat heeft partijvoorzitter Hans Spekman bekend gemaakt in De Balie in Amsterdam. ‘Met Paul Tang hebben we een krachtige, energieke en geweldige lijsttrekker die namens de Partij van de Arbeid in Brussel gaat werken aan een sterker en socialer Europa.’

Het opkomstpercentage was 28,8 procent. Met 52,4 procent behaalde Paul Tang na één ronde een absolute meerderheid.

Paul Tang: ‘Ik dank de leden voor hun vertrouwen. Aan mij nu de taak dat waar te maken en de kiezer ervan te overtuigen dat de PvdA de juiste ideeen heeft voor een Europa dat weer zorgt voor banen. Mensen zijn nu vooral bezorgd om werkgelegenheid. Met ons verkiezingsprogramma in de hand ben ik ervan overtuigd dat dit kan.’

De leden konden de afgelopen twee weken stemmen op vier kandidaten: Robbert Baruch, Bernard Naron, Zita Schellekens en Paul Tang. De opkomst was 28,8 procent, Tang behaalde 52,4 procent van de stemmen.

Spekman: ‘Om een toekomstige crisis te voorkomen is Europa nodig. Dat zien we terug in de uitslag. Uiteindelijk heeft 28,8 procent van de leden hun stem uitgebracht. Dat is de helft meer dan vijf jaar geleden. Dankzij een goede campagne van de goede vier en een Europa dat herleeft in de PvdA.’

Hans Spekman wees bij de bijeenkomst op de tomeloze inzet van alle kandidaten en hun campagneteams, die de afgelopen tijd dag en nacht in touw zijn geweest. ‘Het is altijd weer mooi om te zien hoe vrijwilligers zich hebben ingezet voor hun favoriete kandidaten. Dit laat zien dat onze interne ledenraadpleging werkt en onze mensen motiveert. We gaan vanaf vandaag eensgezind aan de slag met onze Europese campagne.’

De volledige uitslag
Na één stemronde heeft Paul Tang een absolute meerderheid van 52,4% met 7716 stemmen. De nummer twee is Zita Schellekens met 3435 stemmen (23,3%). De nummer drie is Bernard Naron met 2294 stemmen (15,6%). De nummer vier is Robbert Baruch met 1285 stemmen (8,7%). Er is 443 keer blanco gestemd, wat een percentage van 0,8% van het aantal stemgerechtigde leden is. Blanco stemmen tellen niet mee bij het bepalen van de uitslag.

Opkomst
Bij deze ledenraadpleging hebben 15173 leden hun stem uitgebracht. 86,8% van de uitgebrachte stemmen is via internet uitgebracht en 13,2% via het terugsturen van het stembiljet. Dit leidt tot een opkomstpercentage van 28,8% (minimale vereiste is 15%).

Paul Tang is met deze uitslag beoogd lijsttrekker: het Congres (15 en 16 februari in Breda) moet de uitslag van de ledenraadpleging nog bekrachtigen.