Parkeren per minuut betalen

Door Attje Kuiken op 5 maart 2013 Delen

Ik dien later deze maand een initiatiefwet in die ervoor moet zorgen dat automobilisten in gemeentelijke parkeergarages per minuut gaan betalen. Het komt voor dat automobilisten voor een vol uur betalen, ook als ze maar vijf minuten geparkeerd staan. Dat is oneerlijk en onnodig. Je belt ook per seconde en je betaalt aan de pomp per millimeter.

Detailhandel Nederland heeft becijferd dat automobilisten gemiddeld 14 procent te veel betalen doordat de garages hen per uur laten betalen. Betalen voor parkeertijd die je niet hebt gebruikt, is terecht een grote ergernis waaraan de Partij van de Arbeid met deze wet een einde wil maken.

We stellen een overgangsperiode voor van 5 jaar, zodat garages de apparatuur kunnen aanpassen. In eerste instantie worden gemeentes verplicht per minuut te gaan afrekenen, op termijn ook in commerciële parkeergarages.