Oud  en Nieuw: zet recidiverende geweldplegers nacht in cel

Oud en Nieuw: zet recidiverende geweldplegers nacht in cel

Door Ahmed Marcouch op 28 december 2010 Delen

Elk jaar zijn het tijdens de jaarwisseling dezelfde jongeren die brandstichten, geweld plegen en de politie pesten. Om dat te voorkomen is meer nodig dan wat nepmaatregelen van het kabinet. Wat echt helpt is wanneer notoire recidiverende geweldplegers die vorig jaar zijn gezien en zijn aangehouden en die bij naam en toenaam bekend zijn, een nachtje in de cel zetten. Dat betogen mijn collega Jeroen Recourt en ik in een opiniestuk dat verscheen in NRC Handelsblad.

Hieronder het volledige artikel dat op 28 december verscheen in NRC Handelsblad:

‘Zullen wij het over nieuwjaarsnacht hebben, met elk jaar dezelfde jongens die brandstichten, geweld plegen en de politie pesten? Om dat te voorkomen is meer nodig dan wat nepmaatregelen. Zoals de burgerbevoegdheid om inbrekers aan te houden, al dan niet met geweld. Dat mag  al lang, de inbreker met een paar ferme tikken het huis uit jagen. Dat heet zelfverdediging. En dat mag ook al lang met geweld, dat heet noodweer. Het mag zelfs al lang met teveel geweld, als dit door emoties komt. Dat heet noodweerexcess. Het enige wat niet mag, is een inbreker die al uitgeschakeld is nog eens goed in elkaar slaan. Dat heet eigenrichting.

Maar wat doet de premier? Die zegt tegen de Henks en Ingrids van Nederland: „Mocht het u lukken de inbreker met een paar ferme tikken het huis uit te jagen, dan gaan we de inbreker in de boeien slaan en niet u.” Hiermee richt hij zich in feite tegen de politie. Kennelijk vindt Rutte dat de politie iets doet wat niet mag: het slachtoffer in de boeien slaan, in plaats van de dader.

Ook staatssecretaris van Justitie Teeven vindt kennelijk dat de politie dat te vaak doet. Hij komt in januari met een aanwijzing voor de politie om in principe geen mensen meer aan te houden die zichzelf verdedigen tegen een inbreker of een aanvaller. Dus stel je voor. De politie krijgt een melding van een inbraak of overval met geweld, komt met gillende sirenes ter plaatse en moet daar eerst gaan uitzoeken wie terecht als eerste ‘noodweer’ heeft geroepen. Fout natuurlijk, de politie moet als eerste de acute gevaarlijke dreiging wegnemen in een chaotische situatie. Wie waaraan schuldig is, dat is fase twee.Gaat het de komende jaarwisseling zoals de vorige jaren, dan zullen die nacht weer bijna honderd politieagenten beledigd worden, ruim veertig bedreigd, ruim twintig aangevallen en bijna dertig agenten mishandeld. Naast de ruim duizend brandstichtingen, ruim zeshonderd gewonde burgers en ruim tweeduizend vernielingen. Maar als ook de politie wordt uitgeschakeld door nieuwjaarstuig, zijn we goed de klos. De politie moet juist gezag krijgen. Zoveel pesterijen en geweldplegingen richting de politie, terwijl die zich elk jaar enorm inzet om de jaarwisseling in goed banen te leiden. Zij gaan die nacht mee met de ambulancewagens om ervoor te zorgen dat het ambulancepersoneel mensen kan redden. Zij staan paraat om de brandweer te beschermen tegen geweld als die ruim duizend branden gaat blussen (zoveel waren het er bij de vorige jaarwisseling).

Overal in Nederland, in zeker vijftig dorpen en steden, komen op oudejaarsavond de politieteams bijeen met brandweer en geneeskundige dienst om de uitgebreide voorbereiding nog eens goed door te nemen, om paraat te staan tegen wat de nacht ons brengen gaat. Om mensen te kunnen redden van brand, mishandeling en ander geweld.

En intussen valt het kabinet de politie aan op onterechte aanhoudingen. Het wordt tijd om niet langer te handelen in gebakken lucht, maar daadwerkelijk met maatregelen te komen die hout snijden. Minister Opstelten weet heel goed wat er gaande is. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft uitgebreide evaluaties van vorige nieuwjaarsnachten en is dit jaar op 8 september al begonnen met de voorbereidingen voor de komende nieuwjaarsnacht.

Zij moeten dus weten wie van plan is er een nachtje brandweerpesten, ambulancepesten of politiepesten van te maken. Dat zijn voor een groot deel dezelfde jongens als het jaar daarvoor, toen er ruim vijftienduizend meldingen waren.

Wat écht helpt is de mogelijkheid van preventieve boete. Daarmee kan burgemeester Aertsen in Den Haag gewicht geven aan zijn  gebiedsverbod.  Alleen al de notie: ‘wij kennen jou, wij weten wat je van plan bent, wij weten waar je woont en wij hebben een mooie straf voor jou in  petto’ kan wonderen doen.

Wij willen een stap verder gaan. Op dit moment zijn de notoire geweldplegers zich al aan het verheugen op een nachtje los gaan. Agenten, brandweerlieden en ambulanceteams hebben dat hier en daar al opgevangen: ‘Wacht maar, met nieuwjaarsnacht gaan jullie wat beleven.’

Wat echt helpt is wanneer notoire recidiverende geweldplegers die vorig jaar zijn gezien en zijn aangehouden en die bij naam en toenaam bekend zijn, een nachtje in de cel zetten. Eén nachtje maar, tien uurtjes maar. Hoeft niet op water en brood. Mag bij elkaar in één cel. Wat een zegen zou dat zijn voor al die mensen die gewoon prettig op straat elkaars vuurwerk bewonderen en als buren naar buiten komen om elkaar een goed nieuwjaar te wensen. Wat een zegen voor de vaders en moeders die hun kinderen na een nachtje stappen gewoon weer heelhuids thuis krijgen.’