Oplossing lonkt voor vluchtelingenvraagstuk

Foto Twitter / @harlemdesir

Door Diederik Samsom op 12 maart 2016 Delen

In Parijs ben ik zaterdagochtend bij een bijeenkomst van sociaaldemocratische leiders geweest. Aanwezig waren onder anderen de Franse president Hollande en de Duitse vice-bondskanselier Gabriel. Tijdens de bijeenkomst heerste het gevoel dat er op de Eurotop donderdag echt een oplossing voor het vluchtelingenvraagstuk mogelijk is.

Maar daarvoor moet er wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Zo zal zeker moeten worden gesteld dat de voorgestelde procedures voor terugzending vanuit Griekenland naar Turkije en de luchtbrug vanuit Turkije naar EU-landen in overeenstemming zijn met internationaal en EU-recht. In aanwezigheid van de Griekse premier Tsipras werd ook besproken dat er snel meer hulp nodig is voor Griekenland op het gebied van douane en immigratiedienst.

Goed dat nu alle landen dezelfde kant opwerken richting een echte oplossing waarbij de verdrinkingen stoppen en een luchtbrug wordt geopend. Het is nog niet rond en vooral juridisch en praktisch zal er nog veel moeten gebeuren, maar ik denk echt dat het kan.