Openbaar vervoer moet veilig zijn

Door De Redactie op 28 juni 2013 Delen

De PvdA wil werk maken van een veiliger openbaar vervoer. De Kamerleden Duco Hoogland en Ahmed Marcouch gaan deze zomer op pad met buschauffeurs en treinconducteurs die regelmatig te maken hebben met agressie in het OV. Ook vragen zij reizigers naar hun ervaringen en suggesties. De Kamerleden komen na de zomer met een plan van aanpak waarin ze hun bevindingen presenteren.

Bij eerdere onderzoeken bleek dat 40% van de reizigers zich wel eens onveilig voelt in het openbaar vervoer. Duco Hoogland: “De reiziger moet veilig kunnen reizen. In de trein of in de bus moet je je vrij kunnen bewegen en je beschermd en gesteund voelen in vervelende situaties. Reizigers hebben last van overlast, zakkenrollers of geweld. Wij willen weten waar reizigers zich het meest aan storen.”

Ahmed Marcouch: “Agressie is altijd onacceptabel. Als je aan personeel in publieke dienst komt, dan kom je aan ons allemaal. Het is dagelijkse realiteit dat personeel in het openbaar vervoer te maken heeft met geweld. Conducteurs en buschauffeurs hebben een zware en belangrijke taak en verdienen onze steun.”

Reizigers kunnen hun ervaringen delen op een speciale pagina. De Kamerleden zijn de komende weken ook op stations en in het streekvervoer te vinden om in gesprek te gaan over de veiligheid in het Nederlandse openbaar vervoer.