Op naar de 100.000

Foto Flickr / Rebke Klokke

Door Hans Spekman op 20 februari 2014 Delen

Op ons mooie Congres in Breda mocht ik bekend maken welke afdelingen een prijs hebben gewonnen met het werven van leden. Onze ambities staan nog altijd overeind.

Sinds mijn aantreden als voorzitter, twee jaar geleden, zetten we in op het werven van leden. Nu al zijn we een van de grootste partijen in het land. Maar dat kan nog beter. De ambitie om 100.000 leden te halen staat nog steeds overeind. Nederland moet zich organiseren als we willen werken aan een land van goed werk, zorg dichtbij en als we oog willen houden op mensen die kwetsbaar zijn. Daarom kregen kandidaat-raadsleden onlangs vijf cadeaulidmaatschappen in de bus om tijdens de campagne uit te delen.

De meest effectieve manier om de doelstelling te overtreffen is als ieder lid een nieuw lid aanmeldt. Om dat te bereiken hebben veel afdelingen ledenwerven tot een van de prioriteiten bestempeld. In een periode waarin we meedoen aan het kabinet en mensen lidmaatschappen van krant of vereniging nog eens kritisch tegen het licht houden, is dat streven overigens niet altijd gemakkelijk.

Des te meer ben ik trots tijdens het Congres afgelopen weekeinde bekend te hebben kunnen maken welke afdelingen relatief de meeste leden in 2013 hebben geworven. Aan kop staat Goes, dat het ledental in een jaar met 73 procent zag groeien. Daarachter volgen Kapelle (43 procent) en Woudenberg (41 procent). De afdelingen kregen een mooie cheque, als extra steun in campagnetijd.

Nu is het zaak om door te gaan om onze ambities te verwezenlijken. Daarom moedigden we zondag ook een aantal afdelingen aan: Steenbergen en Kerkrade, omdat zij als relatief kleine afdelingen geïnspireerd actie hebben gevoerd en meer dan een derde zijn gegroeid. En Amsterdam. Deze afdeling heeft een projectteam ledenwerving opgezet, waarvan de eerste resultaten veelbelovend zijn. En de onderafdelingen gaan nog een stapje verder en hebben er een onderlinge competitie van gemaakt. Allemaal goede voorbeelden voor ons allen!