Ook in Europa neemt taboe op abortus helaas toe

Door Marit Maij op 21 juni 2013 Delen

Tot mijn schrik zijn ook in Europa seksuele en reproductieve rechten van vrouwen in een toenemend aantal landen steeds minder vanzelfsprekend. Het is zeer goed dat deze rechten van vrouwen op de agenda van de ministers Timmermans en Ploumen staan. Vrouwen moeten zelf kunnen beslissen over hun eigen lichaam. Daar zullen de PvdA-fractie en onze bewindspersonen zich wereldwijd voor inzetten.

Afgelopen week heb ik samen met mijn PvdA-collega’s Michiel Servaes en Désirée Bonis de ministers vragen gesteld over de nieuwe wetten die in Litouwen en Macedonië zijn voorgesteld. Deze wetgeving zal de toegang tot abortus zal beperken. In het voorstel staat dat vrouwen die een abortus willen ondergaan na de tiende week van de zwangerschap een schriftelijk verzoek moeten indienen bij de minister van Volksgezondheid, die de aanvraag daarna moet goedkeuren. De minister wordt hiermee dus verantwoordelijk voor het individuele besluit van een vrouw een abortus te kunnen ondergaan. Artsen die niet meewerken aan de nieuwe procedure riskeren een gevangenisstraf.

Critici zijn bang dat dit de weg vrij maakt voor een totaal verbod op abortus. Dit baart me grote zorgen. Als deze wetten worden doorgevoerd kan de gezondheid van vele vrouwen in gevaar komen. Jaarlijks overlijden er wereldwijd nog steeds honderdduizenden vrouwen aan de gevolgen van zwangerschap en illegale abortus. Toegang tot een legale veilig uitgevoerde abortus is daarom ontzettend belangrijk. Daarnaast vind ik dat iedere vrouw het recht heeft zelf te beslissen over haar seksualiteit, over of en wanneer ze kinderen wil krijgen. Dit is een fundamenteel mensenrecht. Uit de situatie in Litouwen en Macedonië blijkt dat het lang nog niet voor alle vrouwen vanzelfsprekend is om een vrije keuze te kunnen maken. Er is dan ook nog veel werk aan de winkel.

Nederland zal daarom blijvend aandacht vragen voor Seksuele en Reproductieve Gezondheid en Rechten, inclusief abortuswetgeving. Het is één van de vier speerpunten van het ontwikkelingssamenwerkingsbeleid van minister Ploumen en vrouwenrechten zijn één van de drie prioriteiten van het mensenrechtenbeleid van minister Timmermans.

Nederland speelt internationaal een voortrekkersrol op dit gebied en dat is broodnodig als je leest welke wetgeving zelf landen binnen de Europese Unie hebben. We mogen niet weglopen voor gevoelige kwesties zoals seksualiteit, abortus en homorechten. Deze moeten we blijven aankaarten in zowel landen binnen als buiten de Europese Unie.