Onze keuzes voor een eerlijke, duurzame en schone toekomst

Door Joris Thijssen op 5 november 2021 Delen

Nederland is een prachtig land. Een land vol water, hei, weilanden en bossen. Dat mag niet verdwijnen. Om straks ook nog in ons mooie land te kunnen wonen, moeten we nu iets doen tegen klimaatverandering.

De aarde warmt op, de zeespiegel stijgt, ons klimaat verandert. Daarmee staat de zekerheid van ons bestaan op het spel. We kunnen daarom niet langer wachten. Een andere, eerlijke aanpak van de klimaatcrisis nodig. Niet over tien jaar, maar nu. Het demissionaire kabinet belooft veel, maar doet weinig. De Raad van State zei het deze week nog: het huidige beleid is ‘volstrekt onvoldoende’ om de doelen uit de Klimaatwet te halen. Als we zo doorgaan dringen we de opwarming van de aarde onvoldoende terug en wordt onze planeet onleefbaar. Hoe hard het gaat zagen we deze zomer nog, met de overstromingen in Limburg en bosbranden in zuid Europa.

In 2019 schreven we samen met GroenLinks de klimaatwet. Het is een wet die ervoor zorgt dat de regering extra maatregelen moet nemen als er te weinig wordt gedaan om klimaatverandering tegen te gaan. Maar terwijl alle klimaatdoelen niet worden gehaald, doet het demissionaire kabinet niets. Dat is dus niet alleen funest voor het klimaat, maar ook tegen de wet. Waarom kunnen grote vervuilers hun gang blijven gaan? Waarom wil het kabinet boren naar gas in de Waddenzee? Waarom worden er niet meer bomen gepland? Waarom wordt geen vaart gemaakt met het isoleren van huizen en er niet veel meer zonnepanelen op huizen gelegd?

Het is tijd voor een andere koers. Waarbij we de juiste keuzes maken, zodat we klimaatverandering tegengaan en onze uitstoot verminderen.

Onze keuzes voor een, eerlijke, duurzame en schone toekomst

1. Grote vervuilers betalen een eerlijke prijs. Laat grote vervuilers een eerlijke prijs betalen voor hun uitstoot, en help huishoudens bij het betalen van de hoge energierekening.
  2. Hulp bij het isoleren van je huis. Zodat we er warm bij zitten in de winter en de energierekening daalt. Huurders met tochtige woningen krijgen een lagere huurprijs.
  3. We willen schonere lucht, meer bomen en minder plastic in de oceanen.
  4. Investeren in duurzame energie. Met windmolens op zee en veel meer zonnepanelen op daken. Vervuilende kolencentrales kunnen dan zo snel mogelijk dicht.
  5. Een werkgarantiefonds. Als mensen in de fossiele sector hun baan verliezen, krijgen ze een groene baan zonder dat ze hun inkomen verliezen.
  6. Snel en goedkoop openbaar vervoer. Met meer en snellere treinverbindingen in Nederland en Europa zodat we minder vaak op het vliegtuig hoeven te stappen.

Het kan echt anders, eerlijke keuzes zijn mogelijk. Zodat de kinderen van nu ook straks nog in ons mooie land op onze kwetsbare planeet kunnen leven. Samen kunnen we afdwingen, ik reken daarom ook op jou. Daarom gaan we op zaterdag 6 november de straat op om mee te doen met de klimaatmars in Amsterdam.

Doe mee! Meld je aan voor de Klimaatmars via onderstaand formulier formulier en loop met ons voorop in de strijd voor een duurzame en schone toekomst.

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Maak het verschil - doneer nu voor de campagne!

We kunnen #NietZonderJou

Meld je aan en maak het verschil!

Steun onze docenten en blijf op de hoogte

Steun onze strijd en blijf op de hoogte van al onze acties, ideeën en activiteiten omtrent leraren.