Onrust om examen Frans mag niet meer voorkomen

Door Tanja Jadnanansing op 30 mei 2013 Delen

Gisteren is bekendgemaakt dat het eindexamen Frans is verplaatst naar vandaag. Gelukkig is er snel een nieuw moment gekozen en kunnen de vwo-scholieren deze week nog hun eindexamens afronden. Wel is het ernstig dat iemand het examen van bijna 17.000 scholieren zo in gevaar heeft gebracht. Ik neem deze zaak zeer hoog op en wil duidelijkheid over het uitlekken van het examen. De huidige onrust onder scholieren en hun ouders is erg onwenselijk en mag niet meer voorkomen.

Het is zorgelijk dat jongeren nu een dag lang in spanning hebben gezeten, omdat het examen is uitgelekt. Er moet nu worden uitgezocht wie het examen online heeft gezet en hoe deze persoon aan het examen is gekomen. Het is daarom goed dat het College voor Examens aangifte gaat doen bij de politie. Ik ben bang dat geen enkel systeem waterdicht is, maar de huidige situatie zorgt voor veel stress en onduidelijkheid. Daarom ben ik van mening dat we ook moeten kijken hoe we er zorg voor dragen dat in de toekomst de eindexamens beter beschermd zijn.

Ik heb daarom gisteren direct vragen gesteld aan staatssecretaris Dekker, ik wil van de staatssecretaris zo snel mogelijk weten hoe hij dit probleem denkt te voorkomen. Eerder lekte al opgaven van de Cito-toets uit en nu zitten duizenden scholieren een dag lang in spanning over hun examen Frans.

Ik wil dat er scherpe regels komen en we ervoor zorgen dat dit soort situaties niet meer voorkomen. Deze onrust mag in de toekomst niet meer voorkomen, scholieren moeten in alle rust kunnen toewerken naar hun examen.

Vragen aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap:
1. Heeft u kennisgenomen van berichtgeving over het uitlekken van het authentieke VWO-examen Frans op de avond voorafgaand aan het desbetreffende eindexamen Frans?

2. Op welke wijze wordt ervoor gezorgd dat er snel duidelijkheid komt voor de betrokken eindexamenleerlingen over hun eindexamen en de gevolgen die het uitlekken van het examen Frans voor hen kan hebben?

3. Hoe beoordeelt u het signaal uit de begeleidende brief bij het uitgelekte eindexamen dat er mogelijk nog 6 eindexamens zijn gestolen die binnenkort nog uit kunnen lekken?

4. Op welke wijze gaat u er samen met betrokken instanties, zoals het College voor Examens, voor zorgen dat er tijdig vervangende examens beschikbaar zijn, zodat eindexamenleerlingen niet de dupe worden van deze diefstal en verspreiding van examens?

5. Op welke wijze gaat u onderzoeken waar de desbetreffende eindexamens ontvreemd zijn en door wie zij gelekt zijn? Welke stappen gaat u tegen deze mensen ondernemen?

6. Geeft het uitlekken van dit examen Frans, het vorige week deels uitgelekte digitale examen VMBO-kb Nederlands en het eerder dit jaar uitlekken van een deel van de CITO-toets aanleiding om de beveiliging en controle rond examens verder aan te scherpen?

7. Mag ik verwachten dat u deze vragen op zo kort mogelijke termijn beantwoord, gelet op de onzekerheid bij veel leerlingen, scholen en ouders over mogelijk gestolen eindexamens?