One billion rising

Door Kirsten Meijer op 14 februari 2013 Delen

Dansen op de Dam. Dat hebben we vandaag gedaan. Samen met vele andere vrouwen en mannen in de sneeuw, om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen. Niet alleen op de Dam werd gedanst. Wereldwijd wordt vandaag gedanst door één miljard mensen in 176 landen. Het laat zien dat we het niet pikken dat nog steeds één op de drie vrouwen te maken krijgt met geweld.

In Nederland ligt dat cijfer iets lager met één op de acht. Als je deze cijfers niet van je af laat glijden, maar tot je door laat dringen is het onbegrijpelijk en niet te accepteren. Nu kan je denken, wat maakt een dansje voor een verschil? Nee, de wereld zal niet van de ene op de andere dag veranderen door een dansje. Maar vele dansjes samen maken een sterke beweging.

Vandaag zag ik vrolijke en strijdbare mannen en vrouwen, die de sneeuw trotseerden. Vanavond worden er verhalen verteld en ja, ook gefeest. Het zijn allemaal onmisbare stappen om geweld tegen vrouwen bespreekbaar te maken, een cultuurverandering mogelijk te maken en uiteindelijk het geweld uit te bannen.

Dat is waar het om gaat en waar ook de PvdA zich voor inzet. Door sociaaldemocraten te steunen in Egypte, die daar vrouwenrechten bevechten in een moeilijk klimaat. Door de strijd tegen internationale mensenhandel dag in dag uit te voeren. En door samen met andere politieke partijen op te trekken om vrouwenrechten in het Nederlands buitenlands beleid te verankeren.