Onderzoek naar pensioen van ZZP’er

Door Jetta Klijnsma op 19 maart 2013 Delen

Het kabinet wil dat de overheid een rol gaat spelen bij het opzetten van een vrijwillige collectieve pensioenregeling voor zelfstandigen. De overheid is bereid mee te denken met zelfstandigenorganisaties om initiatieven gericht op het vormgeven van collectief vermogensbeheer voor ZZP’ers een grotere kans van slagen te geven.

Het kabinet gaat ook onderzoeken of en onder welke voorwaarden de pensioenopbouw van ZZP’ers kan worden behouden op het moment dat zij een beroep moeten doen op de bijstand. Het is nu nog praktijk dat zelfstandigen eerst hun gespaarde pensioenvermogen moeten aanspreken, voordat zij recht hebben op bijstand. De verwachting is dat zelfstandigen meer gaan sparen voor hun pensioen, als ze weten dat ze hun pensioenvermogen niet eerst hoeven aan te spreken voordat ze in de bijstand komen.

Dat heb ik, mede namens minister Kamp en staatssecretaris Weekers, maandag aan de Tweede Kamer laten weten in reactie op het onderzoek ‘Pensioen van zelfstandigen’.

Lees de volledige Kamerbrief op rijksoverheid.nl >